© Mat Hennek

Hélène Grimaud

Meesterpianiste speelt Beethoven, Brahms & Bach
Grote Pianisten
vr 10 mei ’24 20:15 uur


Programma:

Beethoven - Sonate, opus 109 
Brahms - Drie intermezzi, opus 117 
Brahms - Fantasieën, opus 116 
Bach/Busoni - Chaconne 

vr 10 mei ’24
20:15 uur
  • vr 10 mei ’24
    20:15 uur
    Grote Zaal
  • Incl. consumptie

Zal ze zich in Nederland vooral op de Veluwe thuis voelen? Immers, daar sluipen nu wolven rond en verslinden er schaap na schaap. Of is het toch de concertzaal, liefst Muziekgebouw Eindhoven, met een prachtige Steinway-D vleugel en een ademloos luisterend publiek? De Franse pianiste Hélène Grimaud is thuis in twee werelden. Die vol wildernis, waar het bijzondere wilde dier de machtigste is. En die van de cultuur, waar de mens heersend en ordenend optreedt. 

Op haar 13e stapte ze eigengereid de drempel van het Parijse conservatorium over. Prompt werd ze aangenomen en drie jaar later won ze er de eerste prijs voor piano. 16 was ze toen haar cd van Rachmaninovs hondsmoeilijke Tweede sonate de Grand Prix du Disque de l’Académie Charles Cros won. En 18 toen dirigent Daniel Barenboim haar uitnodigde te soleren bij het Orchestre de Paris - het begin van een carrière die haar deed optreden met ’s werelds grootste orkesten.  
 
Grimauds meest recente cd heet The Messenger. Een intrigerende dialoog tussen een Mozart-pianoconcert en Two Dialogues van de hedendaagse Oekraïner Valentin Silvestrov. ‘Mij interesseerden altijd al onvoorspelbare combinaties, omdat ik voel dat bepaalde stukken een speciaal licht op elkaar kunnen laten schijnen.’ Wolven en muziek - ook al zo’n onvoorspelbare combinatie. En zo bevindt Grimaud zich nog steeds óf achter de concertvleugel óf in het door haar opgerichte Wolf Conservation Center op een hoge, afgelegen heuvel naast haar ranch ten noorden van New York.