Trio Marvin

Melbourne International Chamber Music Competition 2018
Sjostakovitsj, Brahms
Sun 10 Apr ’22 14:15 uur

Trio Marvin
Marina Grauman, violin
Marius Urba, cello
Dasol Kim, piano

Brahms - Piano Trio no. 1 in B, op. 8 
Ravel - Piano Trio in a (1914)

Sun 10 Apr ’22
14:15 uur
  • Sun 10 Apr ’22
    14:15 uur
    Small Hall
    Past event

Founded only recently in Leipzig in 2016, the Marvin Trio already won a major award: the Mendelssohn-Bartholdy Hochschulwettbewerb 2017. A year later they once again attracted attention in Melbourne.

In 2018 this trio actually won more than just the one competition in Melbourne: they also won the prestigious ARD Musikwettbewerb as well as the International Chamber Music Competition Franz Schubert. Never change a winning team, you'd think. But they did, and the pianist at that! But... the new pianist is none other than the notorious Queen Elisabeth Competition winner Dasol Kim. So Trio Marvin is now considered to be one of the leading chamber ensembles of Germany. They bring a glowing programme featuring works by Brahms and Ravel.

This concert doesn't have an interval and comes with a selection of cheeses and a glass of wine (or a different drink).

Exotische invloeden en oorlogsdreiging inspireerden Maurice Ravels Pianotrio uit 1914. Baskische sferen, Maleisische lyriek en oude Spaanse dansen kleuren de eerste drie delen. Maar dan, in het laatste deel, voel je opeens de dreiging van de tijd waarin werk het ontstond. De Eerste Wereldoorlog, de geladen sfeer, de opbouwende spanning, het patriotisme, de roes. Nadat hij zijn Pianotrio voltooide, meldde Ravel zich bij het leger. Gevochten heeft hij niet. Zijn gezondheid liet dat niet toe. Hij vervoerde gewonde soldaten van het front.

Ravel wordt in dit programma voorafgegaan door het eerste pianotrio van Felix Mendelssohn, het meest geliefde van zijn drie pianotrio's. Dit werk ontlokte Schumann de uitspraak "Mendelssohn is de Mozart van de 19e eeuw, de meest verhelderende musicus", en het wordt beschouwd als Mendelssohns beste kamermuziekwerk. Zie maar 's dat je het droog houdt bij het prachtige langzame deel en dat je stil kunt blijven zitten bij het lichtvoetige scherzo. Geen wonder dat dit werk zo populair is.