Mon 12 Oct ’20 20:15 uur
Driedaagse luistercursus

Joop van Velzen

De ontwikkeling van de Symfonie

Deel 2 vindt plaats op 26 oktober 2020 en deel 3 vindt plaats op 9 november 2020. Hiervoor hoeft u geen extra kaartje te kopen.

Mon 12 Oct ’20
20:15 uur
  • Mon 12 Oct ’20
    20:15 uur
    small hall
  • Price does not include € 2 service costs per ticket

De symfonie is bijna vier eeuwen oud, maar de oorsprong ligt nog verder weg. De term “symfonie” werd gedurende de hele zeventiende eeuw gebruikt om instrumentale onderdelen van composities aan te duiden, met name in de opera. Componisten schreven graag in deze vorm, dus is het niet verrassend dat die muziek ook snel buiten het theater werd gespeeld. 

De symfonie was geboren en de voor de opera bedoelde sinfonia’s zijn nauwelijks te onderscheiden van “echte” symfonieën. Maar wanneer we een datum moeten toekennen aan de eerste symfonieën kunnen we gevoeglijk zeggen dat in het midden van de 18de eeuw alle belangrijkste kenmerken aanwezig waren. Die bestonden uit drie of meer delen, een orkest dat uit zowel strijkers (vierstemmig) als blazers bestond.

Geen enkele componist heeft ooit meer gedaan om deze vorm of genre te bevorderen dan Joseph Haydn; hij legde de basis waarop de latere componisten konden verder bouwen. Ludwig van Beethoven nam de vorm voor eigen expressieve doeleinden over en verbreedde het harmonisch bereik. Zijn laatste symfonie, de 9e met solisten en koor, duurt ongeveer zeventig minuten, ongeveer het dubbele van de gemiddelde Haydn-symfonie. Waar Beethoven korte motieven met een krachtig ritmisch profiel schreef, waren de romantici vooral gefascineerd door uitgerekte melodieën. Groot symfonisch meesterschap treffen we aan bij Johannes Brahms, bij Anton Bruckner, bij Pjotr Iljitsj Tschaikovsky en aan het eind van de negentiende eeuw bij Gustav Mahler en de Finse componist Jean Sibelius.

Lang heeft het er naar uitgezien dat de symfonie – ook na Igor Stravinsky en Dimitri Shostakovitch! – zijn tijd had gehad. Maar nog steeds is het vooral de symfonie waarnaar het concertpubliek wil luisteren en de soort muziek die orkesten graag op het podium brengen. Het toont ook aan dat de symfonie als vorm geenszins aan muzikale creativiteit heeft ingeboet!

Cookies

We use cookies and similar techniques to improve the usability of your visit, to analyze the use of the website, to make it possible to display third-party content such as videos, for marketing purposes and for various other applications. These cookies are also placed by third parties.

By clicking “Accept”, you agree. If you do not agree, you can specify your preferences via the "Adjust settings" button. More information…

Cookies are required for the website to function properly. This way the content of your shopping cart will be remembered during the order and you can log in on the website with your account.

Cookies are also needed to enrich your experience on the website. For example, media from third parties such as videos. We also keep statistics to continuously improve the site.

Finally, cookies are used to process further information about our marketing activities, such as newsletters and advertisements, in the most efficient and personal way.

Cookie settings