Thu 8 Apr ’21 12:30 uur
Livestream

Lunchpauze concert

Compositiestudenten van Fontys Academy of Music & Performing Arts

Claire Adams, viool , vocals
Maurick Reuser, piano
Daniela Rodrigues, klarinet
Michele Adelizzi, basklarinet
Rita Baptista, saxofoon
Emma de Bakker, fagot
Gijs Roosen, hobo
FHK Horn Quartet: Tobias Van Dongen, Christian Kroon, Floren Hendriks, Ivo Pereira

Thu 8 Apr ’21
12:30 uur
  • Thu 8 Apr ’21
    12:30 uur
    Online

Dit concert is live te volgen via onze livestreampagina naar de livestream


De volgende werken worden uitgevoerd:

Kiete van der Laan: The Queen and the Priestess
The Queen and the Priestess is een moderne vertelling die een tijdloos verhaal vertelt en een tijdloze les leert. Het is het verhaal van liefde die grenzen overschrijdt, want, zoals het lied in dit stuk zegt: “Een eens geworpen blik blijft je altijd bij, ook al vervolg je je weg."

Sopraan en violiste Claire Adams vertelt dit verhaal door de ogen van de hoofdpersonen. Zij is de arrogante koningin, de zachtaardige priesteres en de verteller die vertelt over hun verstrengelde lotgevallen in dit sprookje met zijn klassieke boodschap. Met muziek van de jonge componist Kiete van der Laan en tekst van kunstenares Melanie Roberts. 


Enrico Ferri: A Private Affair (deel 1 en 2) 
Na de wapenstilstand van 8 september, wanneer Italië zich overgeeft aan de Geallieerden en de Wehrmacht binnenvalt, sluit universiteitsstudent Milton zich aan bij de partizanenmilitie in de Piemontese heuvels.  

Op patrouille in de buurt van zijn geboortestad maakt hij een omweg en keert terug naar de villa. Voor het uitbreken van de oorlog woonde daar het meisje van wie hij houdt, de grillige Fulvia. Geschokt door geruchten over haar vermeende affaire met een vriend en mede-partizaan Giorgio, wordt Milton verteerd door de behoefte om de waarheid van hun relatie te achterhalen. Hij gaat op zoek naar Giorgio en ontdekt dat die gevangen is genomen door de Fascisten.

Amin Ebrahimi: Ghamish 
Het woord Ghamish is een Perzische term met twee betekenissen; de ene is ‘riet’ en de andere is een bepaalde manier van praten – meestal van een meisje of vrouw – gebezigd om liefde en interesse voor iemand over te brengen. Het verwijst naar een soort flirten dat niet noodzakelijkerwijs seksueel of open is, maar eerder verlegenheid en ondeugendheid overbrengt, tegelijk met verlangen. 

De inspiratie voor dit werk putte ik uit de Perzische muziek en het Perzische modale systeem. Ik componeerde het in een periode in mijn leven waarin ik worstelde met depressie en angst – nadat ik net was geëmigreerd uit mijn moederland Iran, niet wetende wanneer ik terug kon keren, proberende mezelf aan te passen en te herdefiniëren tijdens mijn emotionele en financiële ontberingen. Dit stuk is een verhaal uit de duisternis van mijn hart, gericht aan de wereld van de levenden. Ik hoop dat het door andere harten zal worden gehoord. 


Maurick Reuser: Hoshi no kage ni
Hoshi no kage ni is een gitaarsolowerk geschreven in januari 2021. Dit stuk combineert twee gedachtewerelden: grof gezegd, aan de ene kant de ‘westerse’ wereld, het idee om muziek voor te schrijven, rationaliseren en te discrimineren, en aan de andere kant de ‘oosterse’ wereld, het idee om de muziek te waarderen zoals het komt. Door de muziek de ruimte te geven te ademen en de uitvoerder de ruimte te geven te spelen, kunnen duizenden mogelijkheden ontdekt worden. 

Nederlands musicoloog en componist Leo Samama schreef over Hoshi no kage ni: “Er heerst een grote eenheid, waardoor de verschillende muzikale momenten niet als los zand naast elkaar staan, maar juist als vanzelfsprekend met elkaar verbonden lijken te zijn, uit elkaar voortkomen, naar elkaar verwijzen. Verschillende sterren onder één hemel…” Afgelopen februari won het werk de derde prijs in het internationale Russische compositieconcours The Time of the Guitar. 

Bruno Culotti: YES
YES. Een kort en droog antwoord gevolgd door een punt. Een koel bevestigend antwoord, een verklaring, een reactie om plezier te tonen, een handgebaar, knikken met ons hoofd, of headbangen. YES is dat en meer. Beïnvloed door Electronic Dance Music en uitgevoerd door het FHK Hoornkwartet.

Cookies

We use cookies and similar techniques to improve the usability of your visit, to analyze the use of the website, to make it possible to display third-party content such as videos, for marketing purposes and for various other applications. These cookies are also placed by third parties.

By clicking “Accept”, you agree. If you do not agree, you can specify your preferences via the "Adjust settings" button. More information…

Cookies are required for the website to function properly. This way the content of your shopping cart will be remembered during the order and you can log in on the website with your account.

Cookies are also needed to enrich your experience on the website. For example, media from third parties such as videos. We also keep statistics to continuously improve the site.

Finally, cookies are used to process further information about our marketing activities, such as newsletters and advertisements, in the most efficient and personal way.

Cookie settings