Lunchpauze concert
Claire Adams, viool , vocals
Maurick Reuser, piano
Daniela Rodrigues, klarinet
Michele Adelizzi, basklarinet
Rita Baptista, saxofoon
Emma de Bakker, fagot
Gijs Roosen, hobo
FHK Horn Quartet: Tobias Van Dongen, Christian Kroon, Floren Hendriks, Ivo Pereira
-
Thu 8 Apr ’2112:30 uurOnline
Enrico Ferri: A Private Affair (deel 1 en 2)
Na de wapenstilstand van 8 september, wanneer Italië zich overgeeft aan de Geallieerden en de Wehrmacht binnenvalt, sluit universiteitsstudent Milton zich aan bij de partizanenmilitie in de Piemontese heuvels.
Op patrouille in de buurt van zijn geboortestad maakt hij een omweg en keert terug naar de villa. Voor het uitbreken van de oorlog woonde daar het meisje van wie hij houdt, de grillige Fulvia. Geschokt door geruchten over haar vermeende affaire met een vriend en mede-partizaan Giorgio, wordt Milton verteerd door de behoefte om de waarheid van hun relatie te achterhalen. Hij gaat op zoek naar Giorgio en ontdekt dat die gevangen is genomen door de Fascisten.
Amin Ebrahimi: Ghamish
Het woord Ghamish is een Perzische term met twee betekenissen; de ene is ‘riet’ en de andere is een bepaalde manier van praten – meestal van een meisje of vrouw – gebezigd om liefde en interesse voor iemand over te brengen. Het verwijst naar een soort flirten dat niet noodzakelijkerwijs seksueel of open is, maar eerder verlegenheid en ondeugendheid overbrengt, tegelijk met verlangen.
De inspiratie voor dit werk putte ik uit de Perzische muziek en het Perzische modale systeem. Ik componeerde het in een periode in mijn leven waarin ik worstelde met depressie en angst – nadat ik net was geëmigreerd uit mijn moederland Iran, niet wetende wanneer ik terug kon keren, proberende mezelf aan te passen en te herdefiniëren tijdens mijn emotionele en financiële ontberingen. Dit stuk is een verhaal uit de duisternis van mijn hart, gericht aan de wereld van de levenden. Ik hoop dat het door andere harten zal worden gehoord.
Maurick Reuser: Hoshi no kage ni
Hoshi no kage ni is een gitaarsolowerk geschreven in januari 2021. Dit stuk combineert twee gedachtewerelden: grof gezegd, aan de ene kant de ‘westerse’ wereld, het idee om muziek voor te schrijven, rationaliseren en te discrimineren, en aan de andere kant de ‘oosterse’ wereld, het idee om de muziek te waarderen zoals het komt. Door de muziek de ruimte te geven te ademen en de uitvoerder de ruimte te geven te spelen, kunnen duizenden mogelijkheden ontdekt worden.
Nederlands musicoloog en componist Leo Samama schreef over Hoshi no kage ni: “Er heerst een grote eenheid, waardoor de verschillende muzikale momenten niet als los zand naast elkaar staan, maar juist als vanzelfsprekend met elkaar verbonden lijken te zijn, uit elkaar voortkomen, naar elkaar verwijzen. Verschillende sterren onder één hemel…” Afgelopen februari won het werk de derde prijs in het internationale Russische compositieconcours The Time of the Guitar.
Bruno Culotti: YES
YES. Een kort en droog antwoord gevolgd door een punt. Een koel bevestigend antwoord, een verklaring, een reactie om plezier te tonen, een handgebaar, knikken met ons hoofd, of headbangen. YES is dat en meer. Beïnvloed door Electronic Dance Music en uitgevoerd door het FHK Hoornkwartet.