Caroline Doutre

Symfonieorkest Vlaanderen & Marie Ange Nguci, piano

Brahms, Sibelius
Wed 3 Nov ’21 20:15 uur

Martijn Dendieve, conductor
Marie Ange Nguci, piano

Brahms - Piano Concerto no. 1
Sibelius- Symphony no. 1

Wed 3 Nov ’21
20:15 uur
  • Wed 3 Nov ’21
    20:15 uur
    main hall

When Brahms as a 20-year-old visited Schumann, the latter put him on a par with Beethoven. This made Brahms very nervous indeed: ‘Will I ever be able to deliver?’ On the other hand, this was a powerful incentive which immediately put him to work with great zeal. Beethoven as an example, however, did start to haunt him and made his work into a heavy burden. How much, is made clear by this famous anecdote:” I am writing a symphony. In the morning I added one single note and in the afternoon I took it out.” Like Brahms, Sibelius also was in great awe of the symphony as a musical form. But for him, things seemed to have developed much easier. He had become popular with his works for orchestra already when he tried his hand on his Symphony no. 1. It was an immediate success. Heavily influenced by Tchaikovsky, the work starts magically and ends with a touch of mystery.

We use services such as Youtube and Vimeo for videos and other media. To view this, you have to give permission to place cookies. More information…

Cookies are required for the website to function properly. This way the content of your shopping cart will be remembered during the order and you can log in on the website with your account.

Cookies are also needed to enrich your experience on the website. For example, media from third parties such as videos. We also keep statistics to continuously improve the site.

Finally, cookies are used to process further information about our marketing activities, such as newsletters and advertisements, in the most efficient and personal way.

Cookie settings

Maar al snel kreeg hij last van het torenhoge voorbeeld Beethoven. Hij zei eens: ‘Weet je wat het betekent om het geluid van zijn (Beethovens) voetstappen voortdurend achter je te horen?’ Dit zorgde voor genadeloze zelfkritiek en hij werkte het materiaal voor die symfonie weer om tot een pianoconcert. Het orkestreren viel hem zwaar. Hoe zwaar blijkt uit een anekdote over zijn werkwijze. Iemand vroeg hem eens ’s avonds wat hij die dag had gedaan. Brahms antwoordde: ‘Ik ben een symfonie aan het schrijven. ’s Ochtends heb ik daar één achtste noot aan toegevoegd. En ’s middags heb ik die weer geschrapt’.

In Leipzig werd het pianoconcert zeer slecht ontvangen. Brahms schreef: ‘Welgeteld drie mensen klapten en de rest bleef maar sissen’. Het publiek daar was gewend aan Mendelssohn en verwachtte een sprankelend pianoconcert, maar kreeg een zware en heftige, vermomde symfonie, waarin Brahms zijn vuist schudt naar het noodlot. Het duurde een paar jaar maar het succes kwam uiteindelijk.

Een inleiding door chef-dirigent Kristiina Poska van Symfonieokest Vlaanderen vind je hier (duur ca. 5 minuten).

Om de wachttijd bij de bar tot een minimum te beperken geldt bij dit concert een 'portemonneeloze pauze'. U betaalt uw pauzedrankje vooraf bij het bestellen van uw entreebewijs. Zo geniet u langer van uw gezelschap en uw drankje!

Net als Brahms had Sibelius ook heilig ontzag voor de symfonie als muziekvorm. En toen hij op zijn 32e de sprong waagde had hij al heel wat orkestwerken geschreven. Finland was toen een onderdeel van het Russische Keizerrijk maar nationalistische gevoelens vierden hoogtij. De Russische autoriteiten trachtten die de kop in te drukken door censuur. Maar muziek laat zich nu eenmaal moeilijker censureren. Sibelius had al een paar nationalistische stukken geschreven en werd al gauw gebombardeerd tot een soort nationale held. Daarom werd er met spanning gewacht op zijn ‘1e Symfonie’. Het publiek werd niet teleurgesteld en de première in 1900 betekende het begin van Sibelius’ internationale carrière. 

De symfonie begint al magisch. Een eenzame klarinet boven zacht roffelende pauken. In het andante horen we hoeveel indruk Tsjaikovski’s ‘Pathétique’ Symfonie op Sibelius had gemaakt. Er volgt een scherzo op een stampend dansritme. De finale is een en al donkergekleurde passie en eindigt spookachtig met een omfloerste paukenroffel en getokkelde strijkers. 

Cookies

We use cookies and similar techniques to improve the usability of your visit, to analyze the use of the website, to make it possible to display third-party content such as videos, for marketing purposes and for various other applications. These cookies are also placed by third parties.

By clicking “Accept”, you agree. If you do not agree, you can specify your preferences via the "Adjust settings" button. More information…

Cookies are required for the website to function properly. This way the content of your shopping cart will be remembered during the order and you can log in on the website with your account.

Cookies are also needed to enrich your experience on the website. For example, media from third parties such as videos. We also keep statistics to continuously improve the site.

Finally, cookies are used to process further information about our marketing activities, such as newsletters and advertisements, in the most efficient and personal way.

Cookie settings