Philippe Porter

Royal Scottish National Orchestra & Lise de la Salle

Walton, Rachmaninov, Elgar
Wed 6 Apr ’22 20:15 uur

Thomas Sondergaad, coductor
Lisa de la Salle, piano

Walton -  Scapino, A comedy Ouverture
Rachmaninov -  Piano Concerto no. 2
Elgar - Symphony no. 1, op. 55

Wed 6 Apr ’22
20:15 uur
  • Wed 6 Apr ’22
    20:15 uur
    Main Hall
    Past event

Just before corona put a stop to all concerts, they were here on stage in Eindhoven: the Royal Scottish Symphony Orchestra and Thomas Sondergaard. "Subtle, refined, immaculate and dynamic" raved Eindhovens Dagbladin its review. This top ensemble from Scotland and their Danish guest-conductor had "managed to pull the listener away from everyday life for a while".

The Royal Scottish Symphony Orchestra belongs to the most renowned of European orchestras and has a rich 125-year history. This time, they're bringing along French pianist Lisa de la Salle. Was she ever a child prodigy? Playing the piano from the age of 4, a live perfomrnace for Radio France at age 9, winning prizes of various international competitions and soloist with world famous orchestras all over the globe. "You'd almost forget to breathe, the spell wasn't broken until she'd lifted her hands off the keys" wrote the Washington Post about De la Salle. And her Rachmaninov is a promise, she recorded all his concertos already in 2015.

To reduce waiting times at the bar to an absolute minimum, we use a cashless interval. A drink is included in your ticket, so you'll have more time to enjoy your company and your drink.

Na een wervelende start met wat muzikale Britse humor in William Waltens Scapino, A comedy Ouverture soleert Lise de la Salle in het geliefde Tweede pianoconcert van Sergej Rachmaninov. Wat een Pianoconcert van Rachmaninov met je doet? Niemand zegt het mooier dan Marilyn Monroe in Hollywoodklassieker The Seven Year Itch: ‘Kippenvel van top tot teen, ik weet niet meer wáár ik ben, wie ik ben, of wat ik doe. Don’t stop!’ Bijna tastend begint de piano. Een akkoordje in de rechterhand, een bastoon links, eerst zacht, dan heviger en heviger, tot het donderend losbarst en de strijkers die onvergetelijke melodie inzetten. Zwelgen in heerlijke melodieën, kopje onder in de klank van een vol symfonieorkest, verbluft door de virtuositeit van de pianist.

Na de pauze dirigeert Thomas Søndergård de Eerste symfonie uit 1908 van Engelands grote laatromantische componist Edward Elgar. Weemoed, symfonische schittering en uitgestrekte melodieën, die (aldus Elgar) ‘je verleiden uit te stijgen boven het stof van alledag.’