Marco Borggreve

Liza Ferschtman, Malin Broman, Antoine Lederlin & Jonathan Biss

Janacek, Mozart & Brahms
Tue 8 Mar ’22 20:15 uur

Liza Ferschtman, violin
Malin Broman, viola
Antoine Lederlin, cello
Jonathan Biss, piano

Janacek – Violin Sonata
Brahms – Piano Quartet op. 26 
Dvorak – Oiano Quartet in D

Tue 8 Mar ’22
20:15 uur
  • Tue 8 Mar ’22
    20:15 uur
    Small Hall
    Past event

Liza Ferschtman's passion for music seems to have no limits. Whether she is a soloist accompanied by a large orchestra or all on her own playing Bach in a small church or making chamber music with friends, she's always looking for the ultimate interpretation, freemdom and expression. This Dutch, Russian born, violinist has been brought up with music from a very young age. She is winner of the prestigious Nederlandse Muziekprijs 2006, plays around the world with famous orchestras and has been the artistic director of the Delft International Chamber Music Festival for many years. The New York Times called her 'a revelation', praising her performance for its 'lazer-like intensity, purity and refined beauty". She especially chose three of her most beloved friends for a concert in our Masters of Chamber Music series, bringing a programme including the most wonderful piano quartets by Dvorák and Brahms as well as Janáček's intense Sonata for violin and piano.

‘Ik schreef deze Vioolsonate in 1914, aan het begin van de oorlog, toen we de Russen in Moravië verwachtten’, schreef Leos Janácek in 1922. Dat die Russen kwamen, was voor Janácek niet bedreigend. Zoals veel van zijn landgenoten zag hij ze als bevrijders. ‘Ik hoor staal op staal botsen’, zei hij reflecterend op dit werk. Janáceks Vioolsonate is donker, expressief en zangerig als de Tsjechische taal waardoor hij zich zo graag liet inspireren. Liza Ferschtman en pianist Jonathan Biss geven elke noot van deze intense muziek zijn eigen lading.

Mozart was dermate gefascineerd door de nieuwe mogelijkheden van het genre pianokwartet dat hij al was begonnen aan een tweede pianokwartet. En dit is het kwartet KV 493 dat vandaag wordt gespeeld. Het openingsdeel begint nogal bars maar al gauw komen we in lieflijker sferen terecht. Het elegante thema met versiering dat na die inleiding tevoorschijn komt kon blijkbaar Mozarts goedkeuring wegdragen. Hij laat het namelijk welgeteld zevenendertig keer terugkomen, beurtelings bij alle instrumenten, in verschillende toonsoorten en harmonische omgevingen. Het deel is opgewekt, rijk en weelderig. Tederheid, lichtheid en milde melancholie bevolken het langzame deel. De finale is parelend en lyrisch. Hierin lijkt Mozart soms toch weer te bezwijken voor de verleiding om er een verkapt pianoconcert van te maken.

To reduce waiting times at the bar to an absolute minimum, we are using a cashless interval. A drink is included in your ticket, so you'll hve more time to enjoy your company and your drink.