Vriendentafels seizoen 17//18

Wo 4 oktober 2017
Micha Hamel over De piano als buikspreker
De piano onstond in de achttiende eeuw en groeide in krap honderd jaar uit tot het meest gespeelde instrument van de burgerij. Door zijn plaats in de huiskamer werd het bespelen ervan automatisch een daad van intimiteit, een expressie van een private situatie. Niet voor niets kenmerkt de pianomuziek uit die periode zich door de figuur van de ontboezeming: de componist onderzoekt zijn gevoelens en deelt ze vervolgens met zijn publiek.
20.30 uur | Meneer Frits | gratis entree
> Deze avond is een inleiding op het concert van Koningin Elisabethwedstrijd 2016 - Lukás Vondrácek op zo 15 oktober.

Wo 22 november 2017
Sabine Lichtenstein over Beethoven – goed maar ook gek

Veel kunstenaars hebben iets van een clown. Inspireert het leven hen tot scheppen en lachen? Of vormt de humor een tegenwicht tegen de ernst van het leven of van de kunst? Bij Beethoven lijkt het laatste het geval. Dr. Sabine Lichtenstein bespreekt zijn uiterlijk, een aantal van zijn karaktertrekken en zijn malligheden en muzikale grapjes tegen de achtergrond van zijn grensverleggende werk en van een tijd die gistte van verandering op elk gebied. Ze zal een en ander illustreren met beeldmateriaal en met klinkende voorbeelden van Beethovens (soms botte maar meestal heel geestige) humor.
20.30 uur | Meneer Frits | gratis entree
> Deze avond is een inleiding op het concert van Orchestre des Champs-Elysées & Collegium Vocale Gent op vr 1 december. 

Wo 31 januari 2018
Sabine Lichtenstein over Liszt - Monnik, minnaar, musicus

Franz Liszt, romantisch kunstenaar par excellence en de eerste rock-ster, leefde een tumultueus leven dat hem tot in de wereldsteden Londen, Kiev en Zaltbommel bracht. Sabine Lichtenstein zal proberen de complexe natuur van Liszt, als geliefde van vele vrouwen en als ‘abbé’, maar ook als virtuoos pianist en vernieuwend componist, onder één noemer te brengen. Zij doet als in een praatje met een plaatje en met klinkende muziekvoorbeelden.
20.30 uur | Meneer Frits | gratis entree
> Deze avond is een inleiding op het concert van International Franz Liszt Piano Competition 2017 op zo 18 februari.

Wo 28 februari 2018
Thiemo Wind over de Matthäus-Passion van Bach

De Matthäus-Passion is alom bekend en geliefd. Des te wonderlijker is het dat we zoveel niet weten over Bachs monumentale compositie. Over de uitvoeringspraktijk bijvoorbeeld. Hoe werd het stuk in Bachs tijd uitgevoerd? Hoe gebeurde dit in de negentiende eeuw, nadat het door Mendelssohn was herontdekt? En hoe ‘authentiek’ doen we het tegenwoordig? De musicoloog Thiemo Wind maakt u vertrouwd met voortdurende discussies, en zal betogen (en laten horen) dat een van de bekendste aria’s uit de Matthäus tegenwoordig veel te langzaam wordt uitgevoerd.
20.30 uur | Meneer Frits | gratis entree
> Deze avond is een inleiding op het concert van de Nederlandse Bachvereniging op zo 18 maart.

Wo 21 maart 2018
Thiemo Wind over Die sieben letzten Worte van Haydn

Joseph Haydn (1732-1809) schreef met Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze een instrumentale, en dus ongewone passiemuziek. Aan het eind van de achttiende eeuw zijn weinig muziekwerken zo mateloos populair geweest in Europa. Haydn componeerde de oorspronkelijke orkestversie voor een uitvoering in Cádiz. Later ontstonden bewerkingen voor strijkkwartet, voor klavier, waarna Haydn er nog een oratorium van maakte. De musicoloog Thiemo Wind verdiepte zich in deze boeiende materie en deed een spannende ontdekking in een Rotterdamsche Courant uit 1784. Misschien is het werk wel anders ontstaan dan tot nu toe werd aangenomen…
20.30 uur | Meneer Frits | gratis entree
> Deze avond is een inleiding op het concert van Pynarello op di 27 maart.

Wo 25 april 2018
Micha Hamel over Het woordeloze lied

Het lastige aan woorden is dat ze altijd betekenis hebben, en dat er bovendien een zanger nodig is om ze te verpersoonlijken. Fascinerend is het daarom om te onderzoeken hoe drie componisten die in de opera en in de liedcultuur hun sporen hebben verdiend omgaan met het componeren voor een woordeloos melodie-instrument: de viool. Wordt de melodie bevrijd, horen wij een nieuwe taal, of horen wij nieuwe grenzen of begrenzingen?
20.30 uur | Meneer Frits | gratis entree
> Deze avond is een inleiding op het concert van Wieniawski International Violin Competition 2016 -
Veriko Tchumburidze op zo 13 mei.

Winkelmandje

U heeft geen voorstellingen in uw winkelmandje.

Er is iets misgegaan met het laden van dit evenement. Probeer het later nogmaals.