Trio Marvin
Marina Grauman, viool
Marius Urba, cello
Dasol Kim, piano
Mendelssohn – Piantrio nr 1
Ravel - Pianotrio in a (1914)
-
zo 10 apr ’2214:15 uurKleine Zaal
Een Russische violiste, een cellist uit Litouwen en een Koreaanse pianist. Nog maar net opgericht won Trio Marvin al een eerste prijs bij het Felix Mendelssohn Bartholdy Hochschulwettbewerb in Berlijn (2016). Daarna bleef het prijzen regenen. In 2018 werd het zelfs prijswinnaar van de twee belangrijkste concoursen voor kamermuziek ter wereld: De Melbourne International Chamber Music Competition (Grand Prize) en het ARD-Musikwettbewerb. Als klap op de vuurpijl wonnen ze datzelfde jaar ook nog het Internationaler Kammermusik-Wettbewerb Franz Schubert. Never change a winning team, zou je zeggen. Toch wisselde Trio Marvin vorig seizoen van pianist. Maar die nieuwe pianist, Dasol Kim, is prijswinnaar van de roemruchte Koningin Elisabeth Wedstrijd. Daarmee wordt het prijzenlijstje eigenlijk alleen maar indrukwekkender. Inmiddels wordt Trio Marvin gezien als een van de meest toonaangevende kamermuziekensembles van Duitsland. Zij spelen gloedvolle werken van Brahms en Ravel.
Dit concert is inclusief kaasplankje & wijn of een ander drankje na afloop van het concert. Dit concert heeft geen pauze.
Exotische invloeden en oorlogsdreiging inspireerden Maurice Ravels Pianotrio uit 1914. Baskische sferen, Maleisische lyriek en oude Spaanse dansen kleuren de eerste drie delen. Maar dan, in het laatste deel, voel je opeens de dreiging van de tijd waarin werk het ontstond. De Eerste Wereldoorlog, de geladen sfeer, de opbouwende spanning, het patriotisme, de roes. Nadat hij zijn Pianotrio voltooide, meldde Ravel zich bij het leger. Gevochten heeft hij niet. Zijn gezondheid liet dat niet toe. Hij vervoerde gewonde soldaten van het front.
Ravel wordt in dit programma voorafgegaan door het eerste pianotrio van Felix Mendelssohn, het meest geliefde van zijn drie pianotrio's. Dit werk ontlokte Schumann de uitspraak "Mendelssohn is de Mozart van de 19e eeuw, de meest verhelderende musicus", en het wordt beschouwd als Mendelssohns beste kamermuziekwerk. Zie maar 's dat je het droog houdt bij het prachtige langzame deel en dat je stil kunt blijven zitten bij het lichtvoetige scherzo. Geen wonder dat dit werk zo populair is.