Fotograaf: Nikolaj Lund

Johan Dalene

Nielsen Competition 2019
Ravel, Auerbach, Prokofjev
zo 17 okt ’21 14:15 uur

Johan Dalene, viool
Christian Ihle Hadland, piano 

Ravel - Vioolsonate nr. 2
Auerbach - uit 24 Preludes voor viool & piano op. 46: nrs. 3, 4, 8
Sibelius -  uit 6 Stukken voor viool, op. 79: 1, 5 & 6
Prokofjev -  Vioolsonate nr. 2 op. 94a

zo 17 okt ’21
14:15 uur
  • zo 17 okt ’21
    14:15 uur
    Kleine Zaal

De jaartallen achter Ravels vioolsonate - 1923-’27 - verraden een karaktertrek van hem waar hij zelf een hekel aan had: hij begon aan veel composities maar ze ook afmaken was vers twee. Na zijn schokkende ervaringen als ambulancechauffeur tijdens de Eerste Wereldoorlog kampte Ravel met slapeloosheid. Het nachtleven van Parijs bood uitkomst.

Dit concert is inclusief kaasplankje & wijn of een ander drankje na afloop van het concert. Dit concert heeft geen pauze.

We gebruiken diensten als Youtube en Vimeo voor video's en andere media. Om deze te kunnen zien, moet u toestemming geven tot het plaatsen van cookies. Meer informatie…

Cookies zijn nodig om de website goed te laten functioneren. Zo wordt uw winkelmandje onthouden tijdens de bestelling en kunt u inloggen op de website.

Maar cookies zijn ook nodig om de ervaring op de website te verrijken. Bijvoorbeeld media van derde partijen, zoals video's, gaan vaak gepaard met cookies. Ook houden we statistieken bij om de site doorlopend te verbeteren.

Als laatste worden cookies ook gebruikt om informatie rond onze marketingactiviteiten, zoals nieuwsbrieven en advertenties, zo efficiënt en persoonlijk mogelijk uit te kunnen uitvoeren.

Cookie instellingen

In veel kroegen speelden rond 1920 Amerikaanse jazzmusici. Vaak ging het om soldaten die in Frankrijk waren blijven hangen. Ravel was niet weg te slaan uit die cafés en luisterde met open mond naar hun instrumentbeheersing en hun vrije omgang met ritmiek en intonatie. In het langzame deel van zijn vioolsonate, getiteld ‘Blues’, blijkt wat dat bij hem teweegbracht. De viool imiteert al tokkelend een banjo en produceert glissando’s - glijden van de ene noot naar de andere - die je normaal op een trombone verwacht. 

Lera Auerbach werd geboren in 1973 in het Oosten van de Sovjet-Unie. Op haar zesde gaf ze als pianist haar eerste openbare concert. Ook als componiste was ze er ook vroeg bij. Haar eerste opera schreef ze op haar twaalfde. Die had zoveel succes dat hij op tournee ging in de Sovjet-Unie. Als winnares van allerlei concoursen werd ze in 1991 uitgenodigd voor een concertreis in de Verenigde Staten, waar ze besloot te blijven. Daar rondde ze haar studies compositie en piano af aan de Julliard School of Music. Ze trad daarna over de hele wereld op en ook als componiste is ze veel gevraagd en ontving hele reeksen opdrachten, o.a. van Gidon Kremer. Haar ‘24 Preludes voor viool en piano op. 46’ schreef ze in 1999. Ze bouwde daarin voort op een traditie die sinds Bach bestaat om alle toonsoorten te verkennen. 

Prokofjevs tweede vioolsonate ontstond als fluitsonate in 1943. Samen met een aantal andere prominente Sovjetkunstenaars was hij om veiligheidsredenen geëvacueerd naar de Oeral, ver van het oorlogsgeweld. Daar vond hij de rust om - voor zijn doen - lyrische en toegankelijke werken te schrijven, die pasten in het straatje van Sovjetautoriteiten. De muziek moest ook een zeker optimisme uitstralen, belangrijk in oorlogstijd. Het bewerken van de fluitsonate voor viool was een idee van zijn vriend, violist David Oistrakh. Die hielp hem ook met arrangeren.

Cookies

We maken gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om de gebruiksvriendelijkheid van uw bezoek te verbeteren, het gebruik van de website te analyseren, het mogelijk te maken content van derden af te beelden (zoals video’s), voor marketing doeleindes en voor verschillende andere toepassingen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden.

Door ‘Akkoord’ te klikken, stemt u hiermee in. Als u niet akkoord bent, kunt u via de button ‘Instellingen aanpassen’ uw voorkeuren opgeven. Meer informatie…

Cookies zijn nodig om de website goed te laten functioneren. Zo wordt uw winkelmandje onthouden tijdens de bestelling en kunt u inloggen op de website.

Maar cookies zijn ook nodig om de ervaring op de website te verrijken. Bijvoorbeeld media van derde partijen, zoals video's, gaan vaak gepaard met cookies. Ook houden we statistieken bij om de site doorlopend te verbeteren.

Als laatste worden cookies ook gebruikt om informatie rond onze marketingactiviteiten, zoals nieuwsbrieven en advertenties, zo efficiënt en persoonlijk mogelijk uit te kunnen uitvoeren.

Cookie instellingen