Marco Borgggreve

Lucas & Arthur Jussen

& TROMP winnaars
Bartók, Gershwin
di 10 mei ’22 20:15 uur

Arthur & Lucas Jussen, piano
Emil Kuyumcuyan & Alexej Gerassimez, percussie

Bartok - Sonate voor 2 piano’s en slagwerk
Minoru Miki - Marimba Spiritual 
Gershwin - Rhapsody in Blue voor twee piano’s
Andrew Norman - Franks house
Bernstein - West Side Story

di 10 mei ’22
20:15 uur
  • di 10 mei ’22
    20:15 uur
    Grote zaal
  • Bekijk de voordelen van een keuzeabonnement

De broers behoeven geen introductie. In een mum van tijd ontwikkelden ze zich tot de bekendste pianisten van Nederland. En daar bleef het niet bij, ook internationaal gooien deze leerlingen van Menahem Pressler en Maria João Pires hoge ogen.

Lees hier een interview van Henk van Straten met Arthur & Lucas



De Zwitserse miljardair Paul Sacher, schoonzoon van de oprichter van farmagigant Hoffmann-La Roche, gaf erg veel geld uit aan compositieopdrachten. Het werden er meer dan tweehonderd, van componisten als Richard Strauss, Hindemith en Honegger. Ook Bartók is diverse malen door hem aan het werk gezet. Lente 1937 kreeg Bartók van hem opdracht om een kamermuziekwerk te schrijven. Hij kreeg het Spaans benauwd toen hij hoorde dat het stuk in de zomer af moest zijn. Maar het lukte. In de ‘Sonate voor twee piano’s en percussie’ gebruikt Bartók de twee vleugels eigenlijk ook als percussie-instrumenten. Hijzelf en zijn vrouw verzorgden samen met twee Zwitserse slagwerkers de première en ze hadden zoveel succes dat het stuk al heel snel uitgevoerd werd in Londen, Brussel, Luxemburg en Boedapest.  

‘Marimba Spiritual’, voor solo marimba en drie slagwerkers, is een van de bekendste en meest uitgevoerde stukken voor marimba. Het werd nog beroemder toen het een onderdeel vormde van de Broadway musical ‘Blast!’. De Japanner Minoru Miki(1930-2011) schreef het werk in 1983 als reactie op een hongersnood in Afrika. 

In januari 1924 werd Gershwin klemgezet door bandleider Paul Whiteman, die een maand later een concert had gepland. En in vier(!) dagen componeerde hij de versie voor twee piano’s van de ‘Rhapsody in Blue’. Tijdens het componeren logeerde Whitemans arrangeur Ferde Grofé bij hem en telkens als hij een bladzij afhad werd die door Grofé op maat gesneden voor Whitemans band. Voor het uitschrijven van Gershwins solopianopartij, die hij zelf zou vertolken, was geen tijd meer. Daarom stond er op diverse plaatsten in de partituur: ‘Wait for nod’. De minutenlange ovatie was oorverdovend. De New Yorkse concertgangers herkenden in deze muziek hun eigen culturele smeltkroes. Jazz, ragtime, Latin, klezmer, het zit er allemaal in. Van de eerste plaatopname werden 1 miljoen exemplaren verkocht. 

In 1957 maakte Leonard Bernstein ook gretig gebruik van de New Yorkse culturele smeltkroes in de partituur van de musical ‘West Side Story’. Een megasucces met wereldhits als ‘Maria’, ‘I feel pretty’ en ‘America’.  De verfilming uit 1961 werd een klassieker. 

Om de wachttijd bij de bar tot een minimum te beperken geldt bij dit concert een 'portemonneeloze pauze'. U betaalt uw pauzedrankje vooraf bij het bestellen van uw entreebewijs. Zo geniet u langer van uw gezelschap en uw drankje!