Ronald Knapp

Die Zauberflöte in Tijden van Corona

Orkest van de 18e Eeuw
Mozart
di 19 okt ’21 20:15 uur

Kenneth Montgomery, dirigent
Alexander Oliver, regie
Don Duyns teksten

Roberta Alexander, Schauspieldirektorin
lse Eerens, Pamina
Anne Sophie Petit, Königin der Nacht, Madame Silberklang
Henk Neven, Papageno (Puf)
Katherine Dain, Madame Herz (Königin der Nacht)
Jeroen de Vaal, Tamino (Monostatos, Herr Vogelsang)
Jan Willem Schaafsma,  Monostatos, Herr Vogelsang
Berend Eijkhout, Sarastro, Puf

di 19 okt ’21
20:15 uur
  • di 19 okt ’21
    20:15 uur
    Grote zaal

De beperkingen die de coronacrisis met zich meebrengt, vormen geen hindernis voor het Orkest van de 18e Eeuw in hun reeks succesvolle semi-geënsceneerde voorstellingen van Mozarts opera’s. Die Zauberflöte in Tijden van Corona is een onweerstaanbare pastiche met de mooiste aria’s en duetten uit Mozarts Zauberflöte en Der Schauspieldirektor waarin een schouwburgdirectrice (Roberta Alexander) druk bezig is een voorstelling van Mozarts Zauberflöte op te tuigen. Alle hoogtepunten uit Die Zauberflöte worden ten gehore gebracht!

Lees hier de prechtige recensies:
Volkskrant
NRC

We gebruiken diensten als Youtube en Vimeo voor video's en andere media. Om deze te kunnen zien, moet u toestemming geven tot het plaatsen van cookies. Meer informatie…

Cookies zijn nodig om de website goed te laten functioneren. Zo wordt uw winkelmandje onthouden tijdens de bestelling en kunt u inloggen op de website.

Maar cookies zijn ook nodig om de ervaring op de website te verrijken. Bijvoorbeeld media van derde partijen, zoals video's, gaan vaak gepaard met cookies. Ook houden we statistieken bij om de site doorlopend te verbeteren.

Als laatste worden cookies ook gebruikt om informatie rond onze marketingactiviteiten, zoals nieuwsbrieven en advertenties, zo efficiënt en persoonlijk mogelijk uit te kunnen uitvoeren.

Cookie instellingen


De Schouwburgdirecteur die aan de wieg stond van Die Zauberflöte, Emanuel Schikaneder, was een kleurrijke figuur die onwaarschijnlijk veel takken van sport beoefende. Hij was acteur, zanger, clown en danser. Maar dus ook theaterdirecteur, toneelschrijver en componist. En verder had hij een grote reputatie als charmeur, hartenbreker en waaghals. Mozart en hij kenden elkaar al langer. Maar sinds hij in 1789 het Weense Theater auf der Wieden had overgenomen begonnen ze steeds vaker samen te werken. Het was een groot theater voor duizend man en toen Schikaneder begon te denken over een Duitstalige opera had hij voornamelijk voor ogen: ‘Hoe krijg ik dat theater vol?’. Toen hij Mozart inschakelde voor het componeerwerk hebben die twee hoogstwaarschijnlijk geen gedachte gewijd aan alle latere diepzinnige explicaties. Zij wilden gewoon het publiek vermaken en dus geld verdienen. Met dat doel voor ogen zette Schikaneder een verhaal in elkaar met voor elk wat wils. Humor, vriendelijkheid, alledaagse gebeurtenissen naast bovennatuurlijke.

Bekijk het Facebook event

Ook sprookjesachtige elementen als een tovenaar en een boze fee mochten niet ontbreken. En het werd destijds mode om je te verdiepen in de geheimzinnige Egyptische oudheid. Daarom verwerkte Schikaneder daar ook wat brokjes van in het verhaal. Mozart was actief lid van de vrijmetselarij en Schikaneder ook, tot hij werd uitgestoten, waarschijnlijk vanwege zijn wat al te losse levenswandel. Maar dat belette hem niet om allerlei vrijmetselarij elementen in de opera te verwerken. Om het geheel spannend te maken en het hokus-pokusgehalte te verhogen. Op de posters stond met koeienletters Schikaneder, daaronder de cast en helemaal onderaan met kleine letters Mozart. 

19 OKT 2021 | Orkest van de 18e Eeuw | Muziekgebouw Eindhoven
fotograaf: Marco Borggreve

Tijdens het componeren van de Zauberflöte woonde Mozart in een houten huisje in de tuin van het theater, waar Schikaneder hem goed te eten gaf en volop wijn. Zoals vaak hield Mozart al componerend rekening met de sterke en zwakke kanten van de cast en schreef op maat gesneden partijen. Zo componeerde hij de beroemde aria van de Koningin van de nacht voor zijn schoonzus, die ijselijk hoog kon zingen. En de rol van Sarastro was bedoeld voor een bas die spectaculair lage noten haalde. Het succes van de opera was van meet af aan oorverdovend. Mozart genoot avond aan avond van het overvolle theater. Ruim een jaar later ging de Zauberflöte voor de honderdste keer. Maar dat heeft Mozart niet meer meegemaakt. Want tijdens de première was hij al ziek en twee maanden later was hij dood. Maar de populariteit van de Zauberflöte is gebleven. De sprankelende ouverture gunt ons een glimpje van wat ons allemaal te wachten staat. 

Om de wachttijd bij de bar tot een minimum te beperken geldt bij dit concert een 'portemonneeloze pauze'. U betaalt uw pauzedrankje vooraf bij het bestellen van uw entreebewijs. Zo geniet u langer van uw gezelschap en uw drankje!

Cookies

We maken gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om de gebruiksvriendelijkheid van uw bezoek te verbeteren, het gebruik van de website te analyseren, het mogelijk te maken content van derden af te beelden (zoals video’s), voor marketing doeleindes en voor verschillende andere toepassingen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden.

Door ‘Akkoord’ te klikken, stemt u hiermee in. Als u niet akkoord bent, kunt u via de button ‘Instellingen aanpassen’ uw voorkeuren opgeven. Meer informatie…

Cookies zijn nodig om de website goed te laten functioneren. Zo wordt uw winkelmandje onthouden tijdens de bestelling en kunt u inloggen op de website.

Maar cookies zijn ook nodig om de ervaring op de website te verrijken. Bijvoorbeeld media van derde partijen, zoals video's, gaan vaak gepaard met cookies. Ook houden we statistieken bij om de site doorlopend te verbeteren.

Als laatste worden cookies ook gebruikt om informatie rond onze marketingactiviteiten, zoals nieuwsbrieven en advertenties, zo efficiënt en persoonlijk mogelijk uit te kunnen uitvoeren.

Cookie instellingen