Gregor Hohenberg

Deutsches Sinfonieorchester Berlin & Leif Ove Andsnes piano

Mozart, Mahler
do 10 feb ’22 20:15 uur

Robin Ticciati, dirigent
Leif Ove Andsnes, piano

Anderson - Crazed Moon
Mozart  - Pianoconcert nr. 22
Mahler - Symfonie nr. 1 'Titan'

do 10 feb ’22
20:15 uur
  • do 10 feb ’22
    20:15 uur
    Grote zaal
  • Bekijk de voordelen van een keuzeabonnement

Julian Anderson(*1967 Londen) studeerde o.a. bij Messiaen en Ligeti en heeft al heel wat prestigieuze functies bekleed. Vier jaar was hij hoofd van de afdeling compositie van het Londense Royal College of Music. Daarna was hij drie jaar werkzaam aan Harvard University in de V.S. Tegenwoordig is hij in dienst van de Londense Guildhall School of Music and Drama, als leraar compositie en als ‘composer in residence’. Een functie die hij ook elders uitoefende, in Birmingham, Cleveland en in Londen, voor de beroemde Wigmore Hall. 

Voorafgaand aan dit concert wordt in de foyer een inleiding gegeven die u gratis kunt bijwonen, aanvang 19:30u. Meer informatie hierover volgt z.s.m.

We gebruiken diensten als Youtube en Vimeo voor video's en andere media. Om deze te kunnen zien, moet u toestemming geven tot het plaatsen van cookies. Meer informatie…

Cookies zijn nodig om de website goed te laten functioneren. Zo wordt uw winkelmandje onthouden tijdens de bestelling en kunt u inloggen op de website.

Maar cookies zijn ook nodig om de ervaring op de website te verrijken. Bijvoorbeeld media van derde partijen, zoals video's, gaan vaak gepaard met cookies. Ook houden we statistieken bij om de site doorlopend te verbeteren.

Als laatste worden cookies ook gebruikt om informatie rond onze marketingactiviteiten, zoals nieuwsbrieven en advertenties, zo efficiënt en persoonlijk mogelijk uit te kunnen uitvoeren.

Cookie instellingen

'The Crazed Moon’ schreef hij in 1997, ter nagedachtenis aan een goede vriend, die plotseling op zijn 24e was overleden. Wat ook een rol speelde bij het ontstaan was een maansverduistering die Anderson een jaar eerder had kunnen bewonderen.  

Mozarts 22e Pianoconcert, KV 482, (1785) is het eerste pianoconcert waarin hij klarinetten gebruikt. Het is waarschijnlijk voor het eerst uitgevoerd als instrumentaal intermezzo tijdens een uitvoering van een oratorium van Mozarts collega Karl Ditters von Dittersdorf, met wie hij wel eens strijkkwartet speelde. Na de tweede uitvoering gebeurde er iets opmerkelijks. Het publiek was enthousiast. Normaal drong men dan aan op herhaling van een van de snelle delen als toegift. Maar ditmaal vroegen ze om het andante dat blijkbaar diepe indruk had gemaakt. Voorstelbaar, want na het trotse en opgewekte openingsdeel hakt de omfloerste droefheid erin. Uiterst dankbare partijen voor de houtblazers. In de virtuoze finale, die opent met een thema dat je mee naar huis neemt, keert de optimistische stemming terug

Om de wachttijd bij de bar tot een minimum te beperken geldt bij dit concert een 'portemonneeloze pauze'. U betaalt uw pauzedrankje vooraf bij het bestellen van uw entreebewijs. Zo geniet u langer van uw gezelschap en uw drankje!

DO 2 FEB 2022 | Deutsches Sinfonieorchester Berlin & Robin Ticciati
Giorgia Bertazzi

Het grootste deel van Mahlers ‘1e Symfonie’ componeerde hij in 1888. Maar hij verwerkte er ook muziek in die hij veel eerder had geschreven. Er bestaan weinig symfonieën waaraan zoveel gesleuteld en verbouwd is. Dat lag voornamelijk aan de ijzige ontvangst in Boedapest, waar Mahler het stuk zelf dirigeerde. Ook daarna in Wenen reageerde het conservatieve - en antisemitische - publiek vijandig. Ze haalden hun neus op voor de populaire deuntjes die Mahler erin verwerkte. Het succes kwam pas in 1898 in Praag en vijf jaar later in het Amsterdamse Concertgebouw en is nooit meer weggegaan.

Om wachttijden bij de bar te voorkomen, maken we gebruik van een portemonnee-loze pauze. Een drankje is inbegrepen bij de kaartprijs, zodat u meer tijd heeft om van uw gezelschap en uw drankje te genieten.

Cookies

We maken gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om de gebruiksvriendelijkheid van uw bezoek te verbeteren, het gebruik van de website te analyseren, het mogelijk te maken content van derden af te beelden (zoals video’s), voor marketing doeleindes en voor verschillende andere toepassingen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden.

Door ‘Akkoord’ te klikken, stemt u hiermee in. Als u niet akkoord bent, kunt u via de button ‘Instellingen aanpassen’ uw voorkeuren opgeven. Meer informatie…

Cookies zijn nodig om de website goed te laten functioneren. Zo wordt uw winkelmandje onthouden tijdens de bestelling en kunt u inloggen op de website.

Maar cookies zijn ook nodig om de ervaring op de website te verrijken. Bijvoorbeeld media van derde partijen, zoals video's, gaan vaak gepaard met cookies. Ook houden we statistieken bij om de site doorlopend te verbeteren.

Als laatste worden cookies ook gebruikt om informatie rond onze marketingactiviteiten, zoals nieuwsbrieven en advertenties, zo efficiënt en persoonlijk mogelijk uit te kunnen uitvoeren.

Cookie instellingen