Julia Wesely

Rotterdams Philharmonisch Orkest & Yuja Wang

Rachmaninov, Sibelius
za 21 mei ’22 20:15 uur

Tarmo Peltokoski, dirigent
Yuja Wang, piano

Rachmaninov - Pianoconcert nr. 1
Rachmaninov - Rhapsodie op een thema van Paganini (piano & orkest)
Sibelius – Symfonie nr. 2

za 21 mei ’22
20:15 uur
  • za 21 mei ’22
    20:15 uur
    Grote Zaal

De Rapsodie op een thema van Paganini bestaat uit 24 variaties op de 24e en laatste Capriccio voor viool van Niccolò Paganini en is een van de late werken van Rachmaninov. De variaties worden achterelkaar door uitgevoerd. Het werk doet in grootte niet onder voor een pianoconcert, alhoewel daarbij de delen elkaar normaliter niet zonder pauze opvolgen.

Door de huidige omstandigheden in Oekraïne is afgezien van samenwerking met dirigent Valery Gergiev die oorspronkelijk dit concert zou dirigeren. Het Rotterdams Philharmonisch heeft een geweldige vervanger gevonden in de jonge dirigeersensatie Tarmo Peltokoski. Het programma na de pauze is daardoor aangepast (was Berlioz - Symfonie Fantastique).

Na een korte intro volgt het thema met daarna de variaties. Nr. 18 is de bekendste - als je het hoort zeg je ‘oh dát!’ - en wordt vaak in allerlei andere (vaak niet-klassieke) compilaties gebruikt. Rachmaninov draaide Paganini’s thema om voor deze 18e variatie en droeg het op aan zijn manager. De aantrekkingskracht van de schitterende melodie zal niemand ontgaan. Bij de première in Baltimore (1934) zat Rachmaninov zelf achter de vleugel en werd begeleid door het Philadelphia Orchestra. In 1939 maakte choreograaf Michel Fokine er in samenwerking met Rachmaninov het ballet Paganini op, dat in Covent Garden (Londen) de première beleefde.

Rachmaninov’s Pianoconcert nr. 1 is zijn eerst werk, zijn opus 1. Hij schreef het toen hij 18 was en nog aan het conservatorium van Moskou studeerde. Twintig jaar en twee pianoconcerten later zou hij het grondig reviseren tot de versie die tegenwoordig wordt uitgevoerd. Door de revisie kreeg het stuk een sterkere structuur en een meer verfijnde pianopartij, terwijl het oorspronkelijke thematische materiaal ongewijzigd is gebleven. Rachmaninov’s jeugdige passie en hartstocht zijn nog goed te horen, maar ook de invloed van de onrusten in Rusland die de componist uiteindelijk zouden dwingen zijn vaderland te verlaten.

Om de wachttijd bij de bar tot een minimum te beperken geldt bij dit concert een 'portemonneeloze pauze'. U betaalt uw pauzedrankje vooraf bij het bestellen van uw entreebewijs. Zo geniet u langer van uw gezelschap en uw drankje!