Paris Mozart Orchestra & Carjez Gerretsen

Mozart, Brahms, Ravel
di 5 okt ’21 20:15 uur

Claire Gibault, chef-dirigent (voor de pauze)
Gladysmarli Vadel, dirigent (na de pauze)
Carjez Gerretsen, klarinet

Brahms – Variaties op een thema van Haydn
Mozart - Klarinetconcert
Fabio Vacchi - Was Beethoven African?
Ravel - Pavane pour une infante défunte
Ravel - Le Tombeau de Couperin

di 5 okt ’21
20:15 uur
  • di 5 okt ’21
    20:15 uur
    Grote Zaal
    Geweest

Paris Mozart Orchestra met klassieke all-time-favourites en Frans impressionisme. Betrokken, gedurfd en vol idealen. Het Paris Mozart Orchestra doet het net even anders. Dit bruisende Parijse ensemble werd opgericht door dirigent Claire Gibault. Ooit stond Gibault als allereerste vrouw voor beroemde orkesten als van de Scala en de Berliner. In 2011 begon zij met haar musici dit avontuur. Zij stonden al op vermaarde podia in Frankrijk en daarbuiten, maar net zo lief spelen ze in gevangenissen en op scholen. Met diversiteit hoog in het vaandel initieerden zij een muziekconcours voor vrouwelijke dirigenten, La Maestra. Daar plukken zij nu de vruchten van. De jonge Gladysmarli Vadel uit Venezuela maakte zo’n verpletterende indruk dat zij haar meenemen op tournee om de tweede helft van dit concert te dirigeren.

Johannes Brahms componeerde vier beroemde symfonieën. Geen symfonieorkest zonder minstens één keer per seizoen ‘een Brahms’. Melodieën eruit vonden hun weg naar Hollywoodfilms of klingelen baby’s in slaap via de duizenden ermee geprogrammeerde speeldoosjes. Brahms durfde er niet goed aan te beginnen. Kon hij zich wel meten met de grote Beethoven? De Haydn variaties zag hij als voorstudie, maar het is als zijn latere werk: geniaal, en rijk aan symfonische kleuren en sferen.  

Een paar maanden voor zijn dood componeerde Mozart niet alleen zijn Requiem maar ook het geliefde Klarinetconcert (ja, met dat prachtige middendeel!). IJle klarinettonen traag afdalend boven golvende strijkersklanken. Als muziek kan troosten, dan is het deze! Solist, de jonge Franse klarinettist Carjez Gerretsen, is prijswinnaar van meerdere internationale muziekwedstrijden, en van Nederlandse afkomst!

Bekijk het Facebook event

Om de wachttijd bij de bar tot een minimum te beperken geldt bij dit concert een 'portemonneeloze pauze'. U betaalt uw pauzedrankje vooraf bij het bestellen van uw entreebewijs. Zo geniet u langer van uw gezelschap en uw drankje!

Fabio Vachi componeerde geïnspireerd door gedeelde idealen van diversiteit en openheid speciaal voor dit orkest Was Beethoven African?

Pavane pour une infante défunte, Pavane voor een overleden prinses? Wat moest die titel betekenen? Ravel zelf verklaarde dat hij vooral die allitererende woorden lekker vond. Die heerlijke p’s en f’en! Hoe dan ook, de dromerige Pavane werd een van zijn meest geliefde werken. Met Le Tombeau de Couperin bracht hij een eerbetoon aan oude Franse componisten. Een klassiek juweeltje van de impressionistische grootmeester.

LET OP
Een coronatoegangsbewijs in de vorm van een QR-code is bij dit concert vereist. U gebruikt hier de CoronaCheck-app voor; een geprinte QR-code is ook toegestaan. Geheel volgens de richtlijnen van de Rijksoverheid zullen we maximaal 75% van de reguliere zaalcapaciteit gebruiken. Bezoekers hoeven geen 1,5 meter afstand te houden en mondkapjes zijn niet nodig.