Janine Jansen & Denis Kozhukhin

Schubert, Brahms & Beethoven
ma 7 feb ’22 20:15 uur

Janine Jansen, viool
Denis Kozhukhin, piano

Schubert -  Sonate in A "Gran Duo"
Brahms - Sonate nr. 3 in d
Beethoven - Sonate nr. 9 “Kreutzer"

ma 7 feb ’22
20:15 uur
  • ma 7 feb ’22
    20:15 uur
    Grote zaal
  • Bekijk de voordelen van een keuzeabonnement

Schubert kon zelf goed terecht op zowel de piano als de viool. In 1817 begon hij naam te maken als componist van liederen. Maar voor zijn instrumentale muziek hadden uitgevers geen belangstelling. Zijn ‘Gran Duo’ werd dan ook pas ruim twintig jaar na zijn dood uitgegeven. Anders dan in zijn eerdere composities voor deze combinatie zijn piano en viool hierin volstrekt gelijkwaardig. De viool mag volop zingen in het openingsdeel. Het scherzo is lekker uitbundig en harmonisch verrassend. Dat zwerven door de toonsoorten gaat door in het langzame deel. En het duo eindigt heerlijk wiegend en zonnig.  

Meteen na het voltooien van zijn ‘2e Vioolsonate’ begon Brahms aan een volgende, maar het duurde nog twee jaar voor die af was. Zoals vaker draaide Brahms’ inspiratie pas op volle toeren als hij op vakantie was. Thun in Zwitserland, met zijn schitterende, diepblauwe meer, was een van zijn favoriete bestemmingen. In die ‘3e Vioolsonate’ valt Brahms zoals gewoonlijk met de deur in huis. Hij vertelt een verhaal met veel heftige emoties. Er volgt een nobel en diepzinnig adagio. Het lichte scherzo heeft een zweem van geheimzinnigheid, terwijl de finale volop drama en heftige beweging zit. Brahms zat zelf achter de piano tijdens de première in Boedapest in 1888. 

‘Onbegrijpelijk en zelfs beledigend’, zo noemde de beroemde Franse violist Rodolphe Kreutzer de door Beethoven aan hem opgedragen vioolsonate. Hij heeft hem dan ook nooit in het openbaar gespeeld. Kreutzer blonk uit in het spel van de lange lyrische lijnen en niet in het zeer virtuoze, springerige spel, waar deze sonate zo vol mee zit. Beethoven had hem dan ook gecomponeerd met een heel andere violist in het achterhoofd. Die heette George Bridgetower en was anders in meerdere opzichten. Ten eerste had hij nogal wat bekijks vanwege zijn donkere uiterlijk. Hij was een mulat. Het tweede deel van de sonate was tijdens de première nog zo vers dat Bridgetower over Beethovens schouder moest meelezen uit de pianopartij. En zelfs die was maar gedeeltelijk uitgeschreven in een soort muzieksteno. Beethoven improviseerde de rest erbij. Maar Bridgetower en hij kregen ruzie over een vrouw. Daarom droeg Beethoven deze sonate niet aan hem op, maar aan Kreutzer. Heerlijk virtuoze en diepzinnige muziek. 

Een gouden duo

Janine Jansen & Denis Kozhukhin | Muziekgebouw Eindhoven
Marco Borggreve

Om de wachttijd bij de bar tot een minimum te beperken geldt bij dit concert een 'portemonneeloze pauze'. U betaalt uw pauzedrankje vooraf bij het bestellen van uw entreebewijs. Zo geniet u langer van uw gezelschap en uw drankje! 

Cookies

We maken gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om de gebruiksvriendelijkheid van uw bezoek te verbeteren, het gebruik van de website te analyseren, het mogelijk te maken content van derden af te beelden (zoals video’s), voor marketing doeleindes en voor verschillende andere toepassingen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden.

Door ‘Akkoord’ te klikken, stemt u hiermee in. Als u niet akkoord bent, kunt u via de button ‘Instellingen aanpassen’ uw voorkeuren opgeven. Meer informatie…

Cookies zijn nodig om de website goed te laten functioneren. Zo wordt uw winkelmandje onthouden tijdens de bestelling en kunt u inloggen op de website.

Maar cookies zijn ook nodig om de ervaring op de website te verrijken. Bijvoorbeeld media van derde partijen, zoals video's, gaan vaak gepaard met cookies. Ook houden we statistieken bij om de site doorlopend te verbeteren.

Als laatste worden cookies ook gebruikt om informatie rond onze marketingactiviteiten, zoals nieuwsbrieven en advertenties, zo efficiënt en persoonlijk mogelijk uit te kunnen uitvoeren.

Cookie instellingen