Marco Borggreve

Liza Ferschtman, Malin Broman, Antoine Lederlin & Jonathan Biss

Janacek, Brahms & Dvorak
di 8 mrt ’22 20:15 uur

Liza Ferschtman, viool
Malin Broman, altviool
Antoine Lederlin, cello
Jonathan Biss, piano

Janacek – Vioolsonate
Brahms – Pianokwartet op. 26 
Dvorak – Pianokwartet in D

di 8 mrt ’22
20:15 uur

Liza Ferschtmans passie voor muziek lijkt grenzeloos. Of ze nu als soliste voor een groot orkest staat, helemaal alleen in een kerkje Bach speelt, of kamermuziek maakt met vrienden, ze zoekt altijd naar de ultieme interpretatie, vrijheid en uitdrukkingskracht. De Nederlandse topvioliste van Russische afkomst was van jongs af aan omringd door muziek. Ze is winnares van de prestigieuze Nederlandse Muziekprijs 2006, soleert over de hele wereld bij vermaarde orkesten en was jarenlang artistiek leider van haar Kamermuziekfestival Delft. The New York Times noemde haar ‘een openbaring’, en roemde haar spel om de: ‘laser-achtige intensiteit, puurheid en verfijnde schoonheid’. Speciaal voor de serie Meesters van de Kamermuziek brengt zij drie van haar meest dierbare muzikale vrienden mee naar Eindhoven. Zij spelen de mooiste pianokwartetten van Dvorák en Brahms en de intense Vioolsonate van Janáček. 

Johannes Brahms en Antonin Dvorák waren goed bevriend en ze bewonderden elkaars werk. Zij ademen beiden de vrijheid en de sfeer van de romantiek, maar voelden zich het meest thuis bij klassieke vormen. Deze twee pianokwartetten vormen hoogtepunten in hun oeuvre. Bruisend van warmbloedige melodieën en volksmuziek-achtige ritmiek. Drie strijkers en een piano in intiem gesprek, en euforisch zingend. Het Pianokwartetvan Brahms lijkt met zijn hemelse lengte de geniale late kamermuziek van Schubert naar de kroon te willen steken. Dvorák is karakteristiek uitbundig, melancholisch en doordrenk van Slavische volksmuziek invloeden. 

‘Ik schreef deze Vioolsonate in 1914, aan het begin van de oorlog, toen we de Russen in Moravië verwachtten’, schreef Leos Janácek in 1922. Dat die Russen kwamen, was voor Janácek niet bedreigend. Zoals veel van zijn landgenoten zag hij ze als bevrijders. ‘Ik hoor staal op staal botsen’, zei hij reflecterend op dit werk. Janáceks Vioolsonate is donker, expressief en zangerig als de Tsjechische taal waardoor hij zich zo graag liet inspireren. Liza Ferschtman en pianist Jonathan Biss geven elke noot van deze intense muziek zijn eigen lading.

Om de wachttijd bij de bar tot een minimum te beperken geldt bij dit concert een 'portemonneeloze pauze'. U betaalt uw pauzedrankje vooraf bij het bestellen van uw entreebewijs. Zo geniet u langer van uw gezelschap en uw drankje! 

Cookies

We maken gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om de gebruiksvriendelijkheid van uw bezoek te verbeteren, het gebruik van de website te analyseren, het mogelijk te maken content van derden af te beelden (zoals video’s), voor marketing doeleindes en voor verschillende andere toepassingen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden.

Door ‘Akkoord’ te klikken, stemt u hiermee in. Als u niet akkoord bent, kunt u via de button ‘Instellingen aanpassen’ uw voorkeuren opgeven. Meer informatie…

Cookies zijn nodig om de website goed te laten functioneren. Zo wordt uw winkelmandje onthouden tijdens de bestelling en kunt u inloggen op de website.

Maar cookies zijn ook nodig om de ervaring op de website te verrijken. Bijvoorbeeld media van derde partijen, zoals video's, gaan vaak gepaard met cookies. Ook houden we statistieken bij om de site doorlopend te verbeteren.

Als laatste worden cookies ook gebruikt om informatie rond onze marketingactiviteiten, zoals nieuwsbrieven en advertenties, zo efficiënt en persoonlijk mogelijk uit te kunnen uitvoeren.

Cookie instellingen