Sarah Wijzenbeek

Frederieke Saeijs, Maja Bogdanovic & Nino Gvetadze

Drie rasmusici schitteren in pianotrios van Ravel en Tsjaikovski
Kleine Zaal op Zondag
zo 27 nov ’22 12:00 uur


Frederieke Saeijs, viool
Maja Bogdanovic, cello
Nino Gvetadze, piano

Ravel - Pianotrio
Tsjaikovski - Pianotrio

zo 27 nov ’22
12:00 uur
  • zo 27 nov ’22
    12:00 uur
    Kleine Zaal
    Geweest

‘U vraagt me waarom ik nog nooit een pianotrio heb geschreven. Vergeef me, beste vriend, dat kan ik niet […] Ik kan simpelweg de combinatie van piano met viool en cello niet verdragen.’ Tsjaikovski aan zijn mecenas Natasja von Meck. En toch, in 1882, in Rome, voltooide hij zijn grote pianotrio in a mineur. ‘À la mémoire d’un grand artiste,’ staat erbij, ter herinnering aan een groot kunstenaar. Dat was de pianist en componist Nikolai Rubinstein, Tsjaikovski’s vriend en mentor. Het werk is een machtige elegie geworden. 

Evenmin tegen een vrolijke achtergrond ontstond het pianotrio van Ravel. 1914 – Frankrijk raakt verwikkeld in de Eerste Wereldoorlog. Ook Ravel is opgeroepen voor de dienst. In een race tegen de tijd voltooit hij, die anders zo langzaam werkt, zijn trio: ‘Het idee dat ik plotseling moest vertrekken maakte dat ik het werk van vijf maanden in vijf weken deed!’ Het thema van het eerste deel hoorde Ravel op straat; een ijsverkoper in Saint-Jean-de-Luz had het op z’n geweten. Ravel dacht dat het, net als hijzelf, van Baskische oorsprong was maar vergiste zich daarin. Drie dames vandaag – ze maken vooral op eigen Nederlandse bodem carrière – vertolken deze beide meesterlijke trio’s. 

Frederieke Saeijs, Maja Bogdanovic & Nino Gvetadze
Sarah Wijzenbeek