James Oesi & Djuwa Mroivili
James Oesi, contrabas
Djuwa Mroivili, piano
Programma:
Dvorák - uit Romantische stukken: nr 1
Granados - Spaanse dans nr 5 ‘Andaluza’
Dvorák - Humoreske
Still - uit A Deserted Plantation: Spiritual
Brahms - Hongaarse dansen nrs 1-5
Coledrige-Taylor - uit Twenty Four Negro Melodies: Deep River
Elijah Rock (trad.)
Price - Adoration
Gershwin - Drie preludes
-
zo 28 apr ’2412:00 uurKleine Zaal
Sterrang Normaal € 29,50 Rang 1 Normaal € 25 Rang 2 Normaal € 21
Zelden in de solo-rol, de contrabas. Maar nu eens een keertje wel. Hij mag! En wat heeft hij veel te vertellen. Zeker bij monde van de sinds 2009 in Nederland wonende contrabassist James Oesi, over wie zijn wereldberoemde collega Gary Karr zei: ‘Een gevoelig musicus, goed op de hoogte, die veel heeft om te delen.’ Voor dit concert putten Oesi en zijn pianiste Djuwa Mroivili uit de volksmuziek. In zijn pure vorm maar ook zoals deze componisten als Brahms en Granados inspireerde. Van Brahms de beroemde dansen die hij in Hongarije opscharrelde; stiekem was Hongaarse zigeunermuziek zijn lievelingsmuziek. Granados liet zich vervoeren door de muziek van zijn land, Spanje.
Bijzonder werk te horen van drie Afro-Americans. Lang bleven ze in de schaduw; nu komt het eerherstel voor Samuel Coleridge-Taylor, William Grant Still en Florence Price. Die laatste was voor Djuwa Mroivili een ontdekking: ‘Toen ik ruim een jaar geleden het werk van Price ontdekte, was dat belangrijk voor me. Ik had voor het eerst het gevoel: deze componist wil dat ik haar werk speel en ik mag alles van mijzelf daarin leggen.’ Ook George Gershwin was Amerikaan. Hoor je z’n Three preludes – oorspronkelijk voor piano – dan komt het New York van de Roaring twenties met al zijn energie, gedruis en rumoer tot leven. In de middelste rust hij even uit.