© Foppe Schut

Groot Omroepkoor

Meesterlijke a capella koorwerken van Poulenc, Mendelssohn en Martin
Internationale Topkoren
vr 24 mei ’24 20:15 uur


Programma:
Poulenc - Ave verum corpus
Mendelssohn - Richte mich, Gott || Warum toben die Heiden
Daniel-Lesur - Cantique de Cantiques
Poulenc - Quatre petites prières de Saint François d’Assise
Martin - Mis voor dubbelkoor 

vr 24 mei ’24
20:15 uur
  • vr 24 mei ’24
    20:15 uur
    Grote Zaal
  • Incl. consumptie

‘De perfecte balans tussen barokke transparantie en romantische vervoering,’ schreef La Place de l’Opéra. En de Volkskrant: ‘Geweldige vaart en uitbundigheid.’ Mooie besprekingen dus krijgt het Groot Omroepkoor. Het zingt een zeer divers programma. ‘Half monnik, half kwajongen,’ noemde de Fransman Francis Poulenc zich. 

Nu horen we die meer gelovige kant van hem in de Lauden van de heilige Antonius van Padua. Ook Mendelssohn was een religieus man en wist zich juist in zijn motetten vaak het meest oprecht uit te drukken. Bruchstücke eines alten Textes is de titel van een werk uit 1990 van de Nederlandse Robert Heppener: een eerbetoon aan Mendelssohn. 

En dan klinkt nog de Mis voor dubbelkoor van de Zwitser/Nederlander Frank Martin. Dubbelkorigheid is een bijzondere ervaring, een praktijk ooit ontstaan in de San Marcokerk in het Renaissancistische Venetië. Deze Mis kende lange tijd een wat schimmig bestaan. Al gecomponeerd in 1926, hield de componist hem lang achter. Maar sinds het stuk weer in de openbaarheid is, geniet het een enorme populariteit en verscheen het al tientallen keren op cd. Zelf noemde Martin het werk een privéaangelegenheid, en wel tussen zichzelf en de Schepper. Een privékwestie die echter heel mooi publiek gemaakt kan worden. 

Geweldige vaart en uitbundigheid

De Volkskrant