Medewerker in de spotlight: Indro

Ontmoet de mensen achter de schermen van Muziekgebouw Eindhoven

 

Wie ben je?

Ik ben Indro van der Pluym (50 jaar). Ik ben al 20 jaar getrouwd we hebben twee kinderen van 17 en 19 jaar. Mijn vrouw werkt als actrice en zangeres in Musical land, dus we zitten allebei in de culturele hoek. 

Wat doe je bij Muziekgebouw Eindhoven? 

Sinds deze maand werk ik 1 jaar bij Muziekgebouw Eindhoven als Hoofd Productie & Techniek. Dat waren voorheen twee separate afdelingen. Die hebben onderling zoveel met elkaar te maken dat het natuurlijk heel logisch is om deze samen te voegen.   

Ik kwam hier werken tijdens de reorganisatie en midden in de coronatijd, een periode waarin de afdeling erg was uitgekleed. Binnen de mogelijkheden die er zijn, ben ik bezig met het stroomlijnen van processen om de efficiëntie te vergroten, zodat we met minder middelen – materialen en mensen - beter vooruitkomen, dat klinkt wat formeel maar de situatie was er ook naar, nu zijn we langzaamaan weer aan het opbouwen, doelen stellen en daarnaar toe werken. Teamgevoel is en vind ik ook belangrijk; we werken samen om onze doelen te bereiken, dat houd ook in: samenwerken met andere afdelingen als programma en marketing. 

Medewerker in de spotlight: Indro

Wat doe je als Hoofd Productie & Techniek? 

Ik wil nog net niet zeggen dat het de belangrijkste afdeling van het Muziekgebouw is, want zonder productie en zonder techniek geen concert! natuurlijk hebben we ook de programmeurs nodig, want anders is er ook geen concert of marketing om aan het publiek te communiceren wat hier komt optreden! 

Productie is: alles regelen, alles samenbrengen om tot een concert te komen. Techniek is daarbij de ondersteunende, uitvoerende factor. Wij zijn gebonden aan bijvoorbeeld de akoestiek van de zaal. Die is optimaal voor klassieke concerten, dus voor concerten uit de andere genres moeten we de zaal compleet ombouwen. Daarbij kun je denken aan afstoppingen in de zaal aanbrengen om de resonantie van het geluid te dempen. We moeten ook spreiding in de zaal aanbrengen, zodat iedereen fatsoenlijk geluid hoort. Daar zit ook een heel systeem achter. En iedere band is weer anders en daarop moet je alles weer afstemmen.  

Zijn de geluids- en lichtmensen van Muziekgebouw Eindhoven of soms ook van de artiesten? 

Het ligt eraan. We hebben zelf geluids- en lichtmensen in vaste dienst, maar vaak huren we ze ook in, die groep ZZP’ers zijn heel belangrijk voor ons. Soms krijgen we een lichtplan en dan kunnen we daar wat van maken. De bekendere artiesten nemen vaak zelf hun mensen mee.  

Hoe ziet een typische werkdag eruit? 

Elke dag is weer anders, ook afhankelijk van het seizoen. We kennen pieken en dalen in werkdruk; in de zomer is het vaak rustig, dan zijn mensen op vakantie en zijn er veel festivals. In het najaar is het juist topdrukte. 

Afgezien van het bovenstaande werk ik heel ad hoc; er komen weer nieuwe producties aan en daarbij komen dan automatisch heel veel vragen. Zo vroeg een band laatst om 100 moving heads, (bewegende lampen), terwijl wij er zelf 36 hebben. Dan gaan producenten (of technische pre-producenten) met zo'n partij in overleg of ze dit echt willen in onze zaal of dat we een beter alternatief kunnen bedenken. Het is altijd een beetje sparren. 

En moet ook tijd gemaakt worden om onderhoud te plegen, om dingen uit te kunnen zoeken, om arbo-aanpassingen uit te voeren. Ook moeten we afspraken nakomen, zoals een meer jaren onderhouds planning, die we met de gemeente Eindhoven hebben gemaakt. Tegelijkertijd willen we vernieuwen en groeien. 

We zijn toch wel grotendeels de spil van deze organisatie, we hebben contacten met interne afdelingen en externe partijen voor oa commerciële verhuur, artiesten en natuurlijk de Philharmonie Zuidnederland die hier ook 23 keer per jaar een concert geven en repeteren. 

Wat vind je het leukst aan deze functie? 

Ik beheers meerdere disciplines. Ik heb met alles en iedereen te maken en dat speelveld is heel leuk. Ik denk ook dat ik daar goed in ben en daarom doe wat ik nu doe hier. Het belangrijkste van alles is dat je plezier hebt. Met elkaar en dat je met plezier naar je werk gaat. Dat is zo breed als een geintje met elkaar tot iets samen voor elkaar krijgen en daar ook voldoening uit te halen. Het uiteindelijke doel is altijd de bezoeker vrolijk en tevreden te maken.  

Ik werk gewoon heel graag met mensen. Iedereen is verschillend en dat is zo leuk. 

Krijg je het van de bezoekers en artiesten te horen als een show goed neergezet is? 

We krijgen altijd feedback van de artiest (en soms ook van de bezoeker). Vaak in de vorm van bedankjes, zoals een t-shirt of een briefje. Je bouwt ook een naam op in het circuit, wij zijn dan ook een plek waar artiesten graag naartoe gaan. Ze weten wat ze krijgen: een fijne kleedkamer en een goede service. We hebben hier ook ervaren en gedreven mensen werken die met veel plezier altijd terwille zijn. Daar krijg je een goede naam door en dat werkt altijd door. Mensen komen hier graag weer terug. Zowel artiesten als bezoekers. 

Wat is jouw favoriete muziek? 

Ik laat me heel erg leiden door de waan van de dag waar ik naar luister. Vanaf het moment dat ik naar het werk ga, zet ik muziek op. Op het werk zet ik meestal de radio aan en naar huis luister ik weer naar muziek. De ene dag luister ik naar metal, de andere dag naar reggae of klassiek. Net wat ik tegenkom en waar ik zin in heb. Mijn smaak is heel breed. Als je me dat 25 jaar geleden had gevraagd was dat niet zo. 

Ga je weleens naar een concert? 

Het is een soort beroepsdeformatie: ik ga bijna nooit naar een concert. Ik ga ook bijna nooit naar de film – ik heb 25 jaar in de filmwereld gewerkt. Als ik naar een film ga, is het vaak te hard, te zacht, lawaaierig, niet scherp … dus films kijk ik liever thuis. Ik let te veel op andere dingen. Vroeger werkte ik eigenlijk alleen bij concerten die ik leuk vond. In mijn jonge jaren was dat vaak hardcore, punk en metal. Maar ik heb ook een aantal keren voor UB40, Metallica en Prince gewerkt. De concerten van Prince heb ik wel veel bezocht, maar andere concerten echt heel weinig.  

Speel je zelf een instrument? 

Ik heb al heel lang niet meer gedrumd. Ik ben begonnen bij een drumband en later ben ik echt gaan drummen. Ik zit er weleens over te denken om een elektronisch drumstel te kopen. Als hier een drumstel op het podium staat en er zou niemand in de zaal zijn die me kan zien of horen, dan zou ik misschien wel even gaan spelen.  

Welk concert in Muziekgebouw Eindhoven is jou het meest bijgebleven? 

Dat is het concert van Candy Dulfer. Daar deed ik de productie voor. Mijn eerste geluidsklus ooit was Candy Dulfer, hier in Eindhoven op een festivalpodium tegenover het centraal station. Zij zat toen in Funky Stuff. Zo'n 30 jaar later kwam ik haar weer tegen hier. 

Naar welk concert zou je nog graag willen gaan in Muziekgebouw Eindhoven? 

Het ligt er een beetje aan wat er voorbijkomt. Ik wil zeker een keer een klassiek concert bezoeken, wanneer er een symfonieorkest iets speelt wat ik mooi vind. Ik hou van Chopin, Bach en Mozart. Ook festivals vind ik heel leuk, zoals So What's Next?, omdat je kunt rouleren. Ik hoef niet per se de hele avond naar hetzelfde te luisteren. Als ik ergens genoeg van heb, dan wil ik ergens anders luisteren. En als ik dan onderweg iemand tegenkom bij de bar, waar ik vervolgens een uur mee sta te praten, is het ook goed. De diversiteit daarin vind ik heel leuk.  

 

Gepubliceerd op 10-02-2022