Spotlight op haar

di 8 mrt. ’22

Vandaag richt de muziekindustrie de spotlight op vrouwen in de podiumtechniek. Dit keer zetten we 4 collega’s eens óp het podium in plaats van erachter.

Esther, lichttechnicus

Spotlight op Esther

Esther rolde vanuit een achtergrond als kunstenaar in de lichttechniek. Haar vriend speelde in een band en ze ging vaak mee naar optredens. Omdat ze graag iets wilde doen tijdens die optredens, en ze altijd een lichtman mee namen, dacht ze dat zij dat misschien wel kon gaan doen. Zo begon ze in 2000 als vrijwilliger licht bij de Effenaar. Dat vond ze geweldig om te doen. Volgens Esther hebben fotografie en licht maken wel degelijk overeenkomsten! Zo rolde ze op onverwachte, maar natuurlijke wijze het vak in. Haar benadering is vaak wel meer kunstzinnig dan technisch, maar dat zorgt voor een goede balans in het lichttechniekteam. 

Ze heeft het altijd prettig gevonden om in een overwegend mannenwereld te werken, maar ze vindt het ook heel fijn als er meer vrouwen zouden komen. Ze denkt het voornamelijk belangrijk te vinden dat er verschillende mensen samenwerken. Mannen, vrouwen en van verschillende culturen, maar ook juist mensen met een ofwel creatieve blik ofwel technische blik. Volgens Esther verrijk je zo een team en blijf je van elkaar leren.

Lotte, medewerker podiumtechniek

Spotlight op Lotte

Lotte werkt inmiddels 1 jaar bij ons als medewerker podiumtechniek. Ze zit in het laatste jaar van de opleiding Podium- en evenemententechniek en is via haar stage hier beland. Lotte helpt van het opbouwen en afbreken van shows tot camerawerk bij livestreams. Ze heeft wel het idee dat ze zich af en toe wel moet bewijzen tussen de mannen, maar dat maakt het voor haar ook wel heel leuk.

Carl-Ann, productiecoördinator

Spotlight op Carl-Anne

Carl-Ann is een manusje-van-alles: bandchauffeur, roadmanager, producent, eventcoördinator en productiecoördinator. Ze zit dan ook al ruim 23 jaar in het vak, wat begon als programma-assistent in de Effenaar. Daar bereidde ze alles voor van de danceproducties. Daar heeft ze veel geleerd over het backstage-leven en alles wat daarbij komt kijken. Dat paste haar als een handschoen. Ze werd uiteindelijk ook voor bandproducties ingezet, dat haar tot een allround (pre)producent maakte. In die tijd werd ze ook gevraagd door de band Suimasen om hun chauffeur te worden. Vrij snel werd ze hun road-manager, omdat ze er toch altijd bij was.

Later heeft Carl-Ann bij 2 festivals gewerkt; het Shine Festival (1-daags) en het STRP-Festival (3-daags). Vanaf 2005 is ze als ZZP-er voor het STRP-Festival gaan werken. Bij beide festivals was ze Hoofd Artiestenproductie. Ze was de producent voor alle artiesten, muzikanten en kunstenaars. Daar stuurde ze tijdens die dagen ook een team aan van artisthandlers, artiestencatering, stagemanagers, runners en chauffeurs. Na de festivals ergens rond 2010 is ze bij ons terecht gekomen. In het begin heeft ze hier als pre-producent en productiecoördinator gewerkt, maar inmiddels doet ze al jaren waar ze het beste in is en wat ze het leukste vindt: werken als productiecoördinator. Dat werk vindt ze heerlijk dynamisch.

Als vrouw tussen de mannen had ook zij net als Lotte het idee dat ze zich moest bewijzen. Ze moest ook regelmatig aangeven dat ze niet de ‘vriendin van’ was. Mede daarom hoopt ze ook dat er meer vrouwen in de techniek komen; dat het geen typische mannenwereld meer is. 

Ankie, geluidstechnicus & programmeur

Spotlight op Ankie

Ankie gaat ook al even mee in de podiumtechniek en is ook een duizendpoot. Ze begon als geluidstechnicus, heeft tussendoor gezongen en albums geproduceerd en werkt inmiddels weer als geluidstechnicus én programmeur van Americana Mondays, de opvolger van De Maandag van Van Meurs.

In 1975 is Ankie begonnen als één van de eerste vrouwelijke geluidstechnici in Nederland bij de folkrockgroep Deirdre. Ze heeft het vak 'on the go' geleerd. In die tijd kreeg ze regelmatig verbaasde blikken als ze achter het mengpaneel stond en zelf alles aansloot. Ze is een aantal jaren gestopt, vanwege het fysiek zware werk en heeft toen synthesizer gespeeld en gezongen in de New Wave formatie World According To. Later verzorgde ze ook regelmatig achtergrondvocalen bij onder andere The Watchman en No Blues (een internationaal opererend Arabicana-project). Later heeft ze zich ook bekwaamd in het studiovak en in die hoedanigheid heeft ze veel albums geproduceerd, waaronder alle albums van No Blues, die worden gestreamd op Spotify. 

Over #spotlightophaar

'Spotlight op haar' is een campagne van de nieuwe stichting Backstage Pass, met als doel de diversiteit en inclusie van de Nederlandse live sector te vergroten. Zichtbaarheid en vertegenwoordiging zijn daarin een belangrijke factor. Om meiden te inspireren en aan te moedigen in het vinden van hun droombaan in de live muziek zijn rolmodellen ontzettend belangrijk, immers: "You can't be what you can't see!"