Klassiek
-
Bachs Matthäus-Passion
door de Nederlandse BachverenigingKlassieke Highlightsdi 19 mrt ’24Goede Vrijdag, 14 april 1922. Het is met dirigent Johan Schoonderbeek dat in Naarden Bachs Matthäus-Passion wordt uitgevoerd. Een gedenkwaardige datum want een nieuw ensemble en een nieuwe traditie worden geboren: de Nederlandse Bachvereniging en hun jaarlijkse uitvoering van de Matthäus in de Paastijd. Pas een halve eeuw eerder had de Matthäus voor het eerst in Nederland geklonken... Maar we hebben de schade intussen grandioos ingehaald: Bachs grootste werk komt nu elke Pasen op meer dan honderd plaatsen in het land tot klinken. Met Naarden en de Nederlandse Bachvereniging voorop; het is steeds weer een gebeurtenis die tot een waar evenement is uitgegroeid en waarbij leden van het kabinet en andere hoogwaardigheidsbekleders graag hun opwachting maken.
-
Philzuid
Schuberts Negende: de ‘Grote’vr 22 mrt ’24Aan Schuberts Negende lijkt geen einde te komen. Gelukkig maar. Want (je bent gewaarschuwd!) als je hem live hoort, is de kans groot dat je in trance raakt. Dan wil je maar één ding: dat hij nooit meer ophoudt. Een symfonie van hemelse dimensies, zei collega componist Schumann. Hij ontdekte de partituur na Schuberts dood in een ladekastje bij diens broer. Het blijft een raadsel hoe de doodzieke Schubert maanden voor zijn dood zoiets moois kon schrijven. En hij was nog maar net eenendertig.
-
Amsterdam Sinfonietta & Janine Jansen
Janine Jansen soleert in Bachs vioolconcertenInternationale toporkestenza 23 mrt ’24‘Haar Bach-toegift was prachtige geornamenteerd, buitengewoon smaakvol en delicaat uitgevoerd.’ The Strad, die Janine Jansens Bach beschrijft. Eerder had ze die avond met het New York Philharmonic Orchestra en Jaap van Zweden Brahms’ vioolconcert gespeeld, waarbij het publiek haar na elk deel onderbrak met een donderend applaus. ‘Ze ontlokte een intense en rijke klank aan haar instrument, en de indrukwekkende controle van haar stok en haar technisch meesterschap stonden haar toe lange frases te spinnen, ongeacht de technische moeilijkheidsgraad. Elke noot leek uit de noot ervóór te groeien en zich op een opmerkelijke manier met de volgende te verbinden.’ Ja – je bent Nederlands’ grootste violiste of je bent het niet.
Er is om 19:30 uur een gratis inleiding, mede mogelijk gemaakt door de Vereniging Vrienden van Muziekgebouw Eindhoven. -
Marietta Petkova
Meesterpianiste speelt Beethoven, Debussy & RachmaninovKleine Zaal op Zondagzo 24 mrt ’24‘Het kan nog, compleet van slag raken door een cd.’ Schreef muziekblad Luister over de opname die Marietta Petkova maakte van Rachmaninovs preludes. ‘Ze groeien onder de handen van de Bulgaars-Nederlandse pianiste stuk voor stuk uit tot getuigenissen van een bewogen leven, tot diepe blikken in de ziel van de schepper.’ De schijf werd gehonoreerd met een 10. Het paste de pianiste, die in het jaar 2000 het publiek al had verrast met een memorabel Rachmaninov-recital in het Concertgebouw te Amsterdam: ‘Grandioze Petkova,’ schreef de Telegraaf, en NRC Handelsblad: ‘Pianist Petkova: ideale Rachmaninov.’
-
Philzuid
Bachs Matthäus-Passiondo 28 mrt ’24Het is een echt Nederlandse traditie. ‘De Matthäus’ is elk jaar rond Pasen te horen in honderden uitverkochte concertzalen en afgeladen volle kerken. Ed Spanjaard, honorair dirigent van Philzuid, laat met een topcast aan Nederlands zangtalent zijn licht schijnen op dit aangrijpende meesterwerk.
-
Philzuid
Bachs Matthäus-Passionza 30 mrt ’24Het is een echt Nederlandse traditie. ‘De Matthäus’ is elk jaar rond Pasen te horen in honderden uitverkochte concertzalen en afgeladen volle kerken. Ed Spanjaard, honorair dirigent van Philzuid, laat met een topcast aan Nederlands zangtalent zijn licht schijnen op dit aangrijpende meesterwerk.
-
Vincent Bijlo & Berlage Saxophone Quartet
Licht, lucht en ruimteScherpdenkerswo 3 apr ’24In 1932 kantte de toen al 76-jarige architect H. P. Berlage zich in een lezing fel tegen het hyperindividualisme in onze samenleving. Ja, toen al. Kunst, vond hij, moet veel meer doen dan alleen behagen en verrassen. Ze moet iets zeggen over onze wereld. Ze is geen doel op zich, ze is een middel, zoals gebouwen een middel zijn. Ze zijn plaatsen om in te wonen, te verblijven en te verdwalen.
-
Philzuid
Het dak eraf met Mahler 1: Titanza 13 apr ’24‘Een symfonie moet zijn als de wereld, zij moet alles omvatten’, dat zei Gustav Mahler. En hoe veelomvattend is meteen zijn Eerste Symfonie. Ontwakend uit nevelige ochtendstemming, via schetterende fanfares, mee-slepende melodieën en een trieste treurmars naar de stormachtig triomfantelijke finale.
-
Jonathan Fournel
Winnaar Koningin Elisabethwedstrijd 2021Internationale Prijzen & Awardszo 14 apr ’24Op een dag besloot Franz Schubert: er zit méér in. Mijn lied Der Wanderer is behoorlijk goed gelukt, het zit vol verlangen en ‘dort wo du nicht bist ist das Glück’, maar laat ik er nóg iets mee doen. Schubert componeerde de Wandererfantasie, op thema’s uit zijn zwervers-lied. Een feest, dit werk. Een catalogus van romantische emoties. Feest vooral voor de luisteraar, want de pianist moet zwoegen om de eindstreep te halen. Het is Schuberts meest virtuoze pianowerk. Voor een pianist die de eerste prijs van de Koningin Elisabethwedstrijd in Brussel weet te behalen, is het een geweldige uitdaging.
-
Quatuor Mosaïques
De grote klassieken door topkwartetMeesters van de Kamermuziekdi 16 apr ’24Veel zijn er niet die het doen. En daarom is het Quatuor Mosaïques uniek: het speelt op authentieke instrumenten, op darmsnaren en volgens de historische uitvoeringspraktijk. Een prachtige blik in het verleden. De naam van dit Oostenrijkse ensemble refereert aan mozïeken en is bedoeld als een verwijzing naar de manier waarop details impact hebben op het grote geheel. Ook anders dan veel kwartetten, heeft het Quatuor Mosaïques een specialisatie, namelijk het spelen van strijkkwartetten van de Weense Klassieken.
-
Philzuid
Kakofonie aan klankkleurendo 18 apr ’24‘Voor elke maat zoek ik de juiste beweging, want elke maat heeft zijn eigen muziek’, zei dirigent Gabor Kali in een interview. In dit veelkleurige concertprogramma kan de jonge Hongaarse dirigent zich helemaal uitleven. Als een meestertolk vertaalt hij de meest diverse muzikale werelden in expressieve gebaren.
-
Wiener Symphoniker & Gautier Capuçon
Dvořáks celloconcertInternationale Toporkestenza 20 apr ’24‘Als ik wist dat je zó een celloconcert kon schrijven, had ik er allang een gemaakt.’ Aldus Johannes Brahms, een beetje jaloers, toen hij het celloconcert van zijn vriend Dvorák hoorde. Maar helaas dus, het meest gespeelde celloconcert ooit werd geschreven door de warmbloedige Tsjech en niet door Brahms. Een werk dat alles heeft; het is heroïsch, het is krachtig, het is lyrisch, en het is weemoedig waar Dvorák tegen het eind een lied citeert dat hij opdroeg aan een juist gestorven geliefde vrouw, zijn schoonzusje Josefina. In handen van de Franse cellist Gautier Capuçon wordt dit een topervaring: ‘zijn slanke maar doordringende klank en ritmische scherpte werden geëvenaard door zijn overvloed aan lyrisch gevoel.’ (Chicago Tribune).
Er is om 19:30 uur een gratis inleiding, mede mogelijk gemaakt door de Vereniging Vrienden van Muziekgebouw Eindhoven. -
Philzuid
Familieconcert Merregnon Land of Silencedi 23 apr ’24‘Wees maar niet bang, dit is mijn hondje Mako, en wie ben jij?’ vraagt Miru geruststellend aan de vogel die ze meer dood dan levend van de grond heeft opgeraapt. Met fantastische muziek van een live-symfonieorkest, prachtige bewegende animaties op groot scherm en een verteller word je helemaal meegenomen in het verhaal van Miku.
-
James Oesi & Djuwa Mroivili
Schitterende kamermuziek van Brahms, Coleridge-Taylor, Price & GershwinKleine Zaal op Zondagzo 28 apr ’24Zelden in de solo-rol, de contrabas. Maar nu eens een keertje wel. Hij mag! En wat heeft hij veel te vertellen. Zeker bij monde van de sinds 2009 in Nederland wonende contrabassist James Oesi, over wie zijn wereldberoemde collega Gary Karr zei: ‘Een gevoelig musicus, goed op de hoogte, die veel heeft om te delen.’
-
Hélène Grimaud
Meesterpianiste speelt Beethoven, Brahms & BachGrote Pianistenvr 10 mei ’24Zal ze zich in Nederland vooral op de Veluwe thuis voelen? Immers, daar sluipen nu wolven rond en verslinden er schaap na schaap. Of is het toch de concertzaal, liefst Muziekgebouw Eindhoven, met een prachtige Steinway-D vleugel en een ademloos luisterend publiek? De Franse pianiste Hélène Grimaud is thuis in twee werelden. Die vol wildernis, waar het bijzondere wilde dier de machtigste is. En die van de cultuur, waar de mens heersend en ordenend optreedt.
-
Philzuid
Spetterend temperamentzo 12 mei ’24Eén slagwerker, één kleine trom, opperste concentratie. En dan dat hypnotiserende Spaanse ritme. Meteen gaat er een zucht van herkenning door de zaal. Ja, nog voordat de fluit die beroemde melodie inzet, herken je de Bolero van Ravel. Een van de meest geliefde orkestwerken allertijden. Ravel schreef het bij wijze van experiment: één groots crescendo, steeds opzwepender, uitmondend in een overweldigende symfonische klankuitbarsting. ‘Zelfs de groenteverkopers op straat zullen het fluiten’, voorspelde de Franse componist in 1928.
-
Arnon Grunberg, Katrien Baerts & Wibert Aerts
Grunberg over KafkaScherpdenkerswo 15 mei ’24Franz Kafka (1883-1924), een van de grootste en belangrijkste schrijvers van de 20e eeuw. Vooral bekend van Het proces en De gedaanteverandering, en daarin is het leven geen lolletje: ‘Kafkaëske toestanden’. Maar in zijn persoonlijke geschriften komt een andere Kafka naar voren: humor, sensualiteit, verlangen, tederheid.
-
Academy of St Martin in the Fields & Julia Fischer
Julia Fischer speelt BeethovenInternationale toporkestendo 16 mei ’24Voor wie nog nooit verliefd op Julia Fischer is geweest, hier de herkansing. De lieftallige Duitse speelt de twee romances van Ludwig van Beethoven. Twee werken waarin de grote Ludwig zich eens van een onbezwaarde, licht dwepende kant liet zien. Stervioliste Fischer is er de meest geëigende vertolkster voor. Niet alleen is ze violiste dit keer, ze dirigeert ook de legendarische Academy of St. Martin in the Fields, vernoemd naar die prachtige kerk in hartje Londen waar het in 1959 ooit allemaal begon. Het beroemde kamerorkest waarvan velen lp’s, cd’s of dvd’s in de kast zullen hebben staan.
Er is om 19:30 uur een gratis inleiding, mede mogelijk gemaakt door de Vereniging Vrienden van Muziekgebouw Eindhoven. -
L'Arpeggiata
Alla NapoletanaInternationale barokorkestenvr 17 mei ’24Napels in de 17e eeuw. De hoofdstad van de muziek. De stad waar de opera is ontstaan en de commedia dell’arte. Zijn conservatoria streven ernaar het allerbeste talent af te leveren, musici, componisten maar ook de castraten die niet zelden heel beroemd zullen worden. Het Italiaanse ensemble l’Arpeggiata duikt vanavond in dit Napels van het seicento, voelt het schitterende vocale repertoire dat er ontstond aan de tand. En zo breekt er in de Golf van Napels een oorlogje uit tussen kleine en grote vissen; de oorzaak: een onbetrouwbare sardellasaus waarin ze verwerkt zijn. Bij het kribje van het kindje Jezus zingen herders ‘ninne nanne’ slaapliedjes; en in de straten van Napels zijn er virtuoze, vlammende dansen te bewonderen terwijl in de paleizen de castrati hun virtuoze aria’s ten gehore brengen.
-
Philzuid
Het Storioni Trio in Beethovens TripelconcertStorioni Festivalzo 19 mei ’24‘Natuurlijk, mijn symfonie heeft een verhaal, maar dat kan ik niet in woorden uitdrukken’, antwoordde Tsjaikovski gevraagd naar de inhoud van zijn Vierde Symfonie. Toch heeft deze hartstochtelijke symfonie alles te maken met zijn leven. Het dreigende noodlot in de openingsfanfare, die strijkersmelodie vol van onrust en verlangen, het terugkerend licht in het speelse getokkel van het scherzo. Het jaar 1877 kende grote hoogten en diepe dalen voor de getroebleerde componist. Op dit concert in samenwerking met het Storioni Festival, kan het Storioni Trio zelf natuurlijk niet ontbreken. En wat is er dan mooier dan het fameuze Tripelconcert van Beethoven. Drie solisten en een symfonieorkest, dat wordt een feest van kamermuziekachtige intimiteit en symfonische schittering.
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte over de mooiste klassieke concerten bij Muziekgebouw Eindhoven!
Klassieke Muziek in Muziekgebouw Eindhoven
Ben je een liefhebber van klassieke muziek? Dan ben je bij Muziekgebouw Eindhoven aan het juiste adres. Zowel de Grote als de Kleine zaal hebben een internationaal vermaarde akoestiek waardoor veel internationaal gerenommeerde musici en orkesten graag optreden in Muziekgebouw Eindhoven en juist deze zalen uitkiezen om er cd-opnamen te maken. Ook de klassieke zenders reizen graag af naar Eindhoven voor live-opnamen.
Dit prachtige gebouw, dat gelegen is in het hart van de stad, biedt een breed scala aan hoogstaande klassieke concerten. Variërend van symfonieorkesten tot kamermuziekensembles en solo-optredens, is er een breed klassiek repertoire te horen: van muziek voor miljoenen tot de nieuwste composities. Muziekgebouw Eindhoven heeft voor ieder wat wils.
Of je nu een doorgewinterde klassieke muziekliefhebber bent of gewoon houdt van een avondje uit, Muziekgebouw Eindhoven is de perfecte plek om te genieten van de mooiste klassieke concerten. Bestel je tickets vandaag nog en beleef een onvergetelijke avond in één van onze prachtige zalen!